معرفی فناوری FidelityFX Super Resolution به طور رسمی صورت گرفت این فناوری علاوه بر سری Radeon از کارت گرافیکهای شرکت انویدیا نیز پشتیبانی میکند!
شرکت AMD سرانجام فناوری FidelityFX Super Resolution (به اختصار FSR) را در رویداد Computex 2021 بصورت رسمی معرفی کرد. این ویژگی قرار است با فناوری DLSS انویدیا رقابت کند و بر اساس اطلاعات منتشر شده تمام کارت گرافیکهای سری RX6000 مبتنی بر معماری RDNA 2 میتوانند از چنین ویژگی بهرهمند شوند.
همانطور که میدانید، شرکت Nvidia در سال ۲۰۱۸ با معرفی سری RTX 20 از کارت گرافیکهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود رسماً رونمایی کرد. DLSS 1.0 تقریباً شروع بسیار خوبی داشت اما در آن زمان بازیهای زیادی از آن پشتیبانی نمیکردند، با این حال کاربران قادر بودند پیشرفتهای چشمگیری را در زمینه عملکرد بازیها مشاهده کنند.
فناوری FidelityFX Super Resolution

با این حال، یکی از نقاظ ضعف DLSS 1.0 مربوط به کاهش کیفیت تصاویر بود، در واقع کاربران با فعال کردن این فناوری به عملکرد بهتری دست پیدا میکردند اما از طرف دیگر کیفیت بازی فدای عملکرد بهتر میشد و در اغلب موارد شاهد تار شدن تصاویر بودیم. برای آشنایی بیشتر با فناوری DLSS و ویژگیهای آن روی این لینک کلیک کنید.
با گذشت زمان، Nvidia با اعمال تغییراتی به سراغ انتشار DLSS 2.0 رفت که اینبار عملکرد بازیها با حفظ کیفیت تصویر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکرد. در حال حاضر هم بازیهای بسیاری از این بازی پشتیبانی میکنند که از جمله آنها میتوان به Metro Exodus: Enhanced Edition (همراه با DLSS 2.1) اشاره کرد.
در زمان اجرای بازی Godfall با فعال کردن فناوری FidelityFX Super Resolution در تنظیمات «Ultra Quality» تجربه بصری تقریباً یکسان با حدوداً ۵۹ درصد عملکرد بهتر را شاهد بودیم. البته، بسته به نوع تنظیمات FSR عملکرد نهایی بازی مذکور متفاوت خواهد بود. برای مثال، زمانی که تنظیمات را روی حالت «Performance» تنظیم کنید، عملکرد بازی Godfall در رزولوشن ۴K تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا میکند.
پاسخ قاطع تیم قرمز

تیم قرمز سرانجام به Nvidia پاسخ داد و فناوری FidelityFX Super Resolution را بصورت رسمی معرفی کرد. FSR با کارت گرافیکهای سری Radeon (شامل کارت گرافیکهای مبتنی بر معماری Polaris تا RDNA 2) سازگار است. اما نکته جالبتر این بخش، پشتیبانی از کارت گرافیکهای مبتنی بر معماری Pascal، Turing و Ampere شرکت انویدیا است که باعث میشود این فناوری برای AMD به یک نقطه عطف تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فناوری FSR توصیه میکنیم به این مقاله مراجعه کنید.
AMD برای آزمایش فناوری جدید خود در بازی Godfall از کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT به همراه رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی EPIC و Ray Tracing فعال استفاده کرد. در ادامه نتایج بدست آمده را مشاهده میکنید:
- رزولوشن ۴K واقعی: ۴۹ فریم بر ثانیه
- در حالت FSR Ultra Mode: معادل ۷۸ فریم بر ثانیه
- در حالت FSR Quality Mode: معادل ۹۹ فریم بر ثانیه
- در حالت FSR Balanced Mode: معادل ۱۲۰ فریم بر ثانیه
- در حالت FSR Performance Mode: معادل ۱۵۰ فریم بر ثانیه
همانطور که مشاهده میکنید، بعد از فعال شدن فناوری FidelityFX Super Resolution عملکرد این بازی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. لازم به ذکر است که کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT در زمان فعال شدن این ویژگی در حالت Ultra حدود ۶۰ درصد و در حالت Performance تا ۳.۵ برابر افزایش عملکرد را به همراه داشت.
عملکرد FSR در کارت گرافیکهای GTX

اما، عملکرد فناوری FRS برای کسانی که از کارت گرافیکهای سری GTX استفاده میکنند به چه صورت خواهد بود؟ در آزمایش انجام شده توسط کارت گرافیک GTX 1060 6GB در بازی Godfall با رزولوشن ۱۴۴۰p و تنظیمات گرافیکی EPIC، تا ۴۱ درصدی افزایش عملکرد (از ۲۷ فریم بر ثانیه تا ۳۹ فریم بر ثانیه) را شاهد بودیم.
علاوه بر این، AMD تأیید کرد FSR در زمان عرضه توسط ۱۰ استودیوی بازی سازی مختلف پشتیبانی خواهد شد. گفته میشود فناوری FidelityFX Super Resolution تاریخ ۲۲ ژوئن (۱ تیر ۱۴۰۰) بصورت رسمی عرضه میشود. تیم قرمز برای اعمال این ویژگی در بازیهای مختلف با توسعه دهندگان همکاری میکند و همچنین، به این مورد اشاره شد که پیاده سازی FSR در مقایسه با فناوری DLSS به کار و زمان کمتری نیاز دارد.
نکته جالب دیگری که درمورد FiedlityFX Super Resolution مطرح شده، مربوط به پشتیبانی آن از کارت گرافیکهای Nvidia است. بنابراین، درحالی که DLSS منحصراً برای کارت گرافیکهای سری RTX در نظر گرفته شده، اما FSR روی هر دو پردازنده گرافیکی AMD و Nvidia کار خواهد کرد.
نظر شما چیست؟ آیا Nvidia هم برای رقابت با تیم سرخ پشتیبانی از فناوری DLSS را در طیف وسیعتری از کارت گرافیکها ارائه خواهد داد؟ لطفاً نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.