نقد و بررسی بازی RAGE

0
4
نقد و بررسی بازی RAGE

برخی بازی ها هستند که قبل از انتشار به هر دلیلی از جمله بزرگی نام سازنده، هایپ زیاد حول و حوش بازی، قول های بزرگ سازندگان و هر دلیل دیگری انتظارات از آنها به طرزی عجیب بالا می رود و خیلی ها انتظار یک بازی عجیب و غریب را دارند که در ۹۹ درصد اوقات هم اینطور نمی شود. در واقع این طور بازی ها کارشان خیلی سخت می شود زیرا همه آنها را با دقتی چندین برابر زیر ذره بین قرار می دهند و نقد می کنند چون خیلی از آن انتظار داشته اند، هر چند که انتظار غلطی هم بوده باشد. خیلی وقت ها این اشتباهات از سوی خود کمپانی ناشر و سارنده بازی صورت می گیرد و آن قدر بازی را بزرگ می کنند که بعدا خودشان درون حرف ها و وعده هایشان می مانند. مثال بارز و دقیق این مورد هم عناوینی مثل واچ داگز با وعده های برتر بودن از جی تی ای و هایپ وحشتناک و هر دو روز یک تریلر و .. و عنوانی مثل نو منز اسکای با وعده های دنیای چند تریلیون سیاره ای نا تمام که هر کدام از زمین تا اسمان متفاوتند و … هستند که بدجوری در وعده ها و قول هایشان ماندند.

می دانید بزرگترین مشکل بازی RAGE چه بود؟ می دانید “چیطو بهش گیر ندادن” با این که نمره هایش خوب بود و کلی از آن تعریف شد؟ مشکل در “ارائه” و “معرفی” و در یک کلام Presentation بازی به بازیباز است و انگار حس می کنید که بازی خودش خودش را دست کم می گیرد و به ما نمی گوید ببینید من چقدر خفن هستم، در حالی که در خیلی موارد هست.

واقعا اگر این دو بازی بدون مسخره بازی سازندگانشان عرضه شده بودند شاید بازخوردهای خیلی خیلی بهتر ی دریافت می کردند و شاید مثلا عنوان مثل نو منز اسکای اگر بی سر و صدا عرضه می شد تبدیل به یکی از شگفتی های تاریخ بازی ها می شد ولی حرف و حرف و حرف و ادعا کار را به اینجا می رساند. عنوان RAGE که می خواهیم در موردش صحبت کنیم البته درگیر چنین حدی از هایپ و وعده دروغ و … نبود ولی خب به خاطر نام سازنده اش که id Software و جان کارمک بزرگ بودند و تریلرهای بسیار زیبا و موضوع جذابش تبدیل به یک بازی خیلی خیلی مورد انتظار شد و وقتی منتشر گردید آن قدر که از آن انتظار می رفت قدرتمند ظاهر نشد. خوب می دانید که امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد. بازی به دلیل کیفیت جلوه های بصری، طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و علی الحصوص عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد.

امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد.

هدف ما نیز امروز پرداختن به همین موارد است مخصوصا با توجه به این که نسخه دوم این سری نیز معرفی شده است و نمایش های خیره کننده ای هم داشته است. در این مطلب قصد داریم تا به بحث و بررسی در مورد عنوان RAGE پرداخته و بخش‌ها و المان‌های مختلف آن را تک به تک تحلیل و بررسی و از زوایای مختلف آن را بشکافیم تا در زمانی که قرار است نسخه دوم این سری با نام RAGE 2 در نسل هشتم عرضه گردد، شما عزیزان آشنایی بیشتری با کلیت این سری و این فرنچایز داشته باشید و شاید هم بخواهید به سراغ بازی کردن آن در نسل هفتم بروید.  پس اگر به هر دلیلی به این فرنچایز علاقمند هستید و می خواهید بیشتر با خصوصیات و المان های شاخص آن آشنا شوید، در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی RAGE با بنده و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه شوید.

بگذارید تا از ابتدا شروع کنیم و شما را با این بازی آشنا نماییم. RAGE عنوانی در ژانرهای First-Person Shooter, Action-Adventure, Vehicular Combat و حتی racing بود که اولین بار در نمایشگاه QuakeCon در سال ۲۰۰۷ معرفی و توسط id Software و با انجین گرافیکی مشهور این استودیو id Tech 5 ساخته شد (RAGE آخرین بازی استودیو id Software بود که تحت مدیریت و نظارت بنیان گذار این استودیو یعنی John Carmack بزرگ ساخته شد.) تا در سال ۲۰۱۰ ابتدا برای iOS تحت نام Rage: Mutant Bash TV و سپس در سال ۲۰۱۱ با نام RAGE توسط کمپانی های Bethesda Softworks, Square Enix Holdings و Aspyr برای پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows,  و Macintosh operating systems منتشر گردید و نسخه ای که ما از آن صحبت می کنیم و شماره دومش هم معرفی شده است همین بازی کنسولی و اصلی سال ۲۰۱۱ سری است. جالب است بدانید که کمپانی های Arkane Studios ،Bethesda Softworks و id Software به همراه دیگر بخش هایی مثل BattleCry Studios, Escalation Studios ,MachineGames ,Tango Gameworks و ZeniMax Online Studios همگی زیر مجموعه شرکت مادر ZeniMax Media هستند که شرکتی فوق العاده بزرگ و عظیم محسوب می گردد. در واقع می توان گفت که بازی RAGE به مانند بازی نسل هشتمی Doom، عنوانی که مستقیما توسط شرکت بتزدا ساخته شده باشد، نیست ولی در واقع توسط خانواده ZeniMax Media که هم بتزدا و هم id Software عضو آن هستند ساخته شده است و این نام مانند Doom به نوعی تحت نام شرکت بتزدا در دنیای بازی های رایانه ای شناخته می شوند.

بازی به دلیل کیفیت جلوه های بصری، طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و علی الحصوص عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد.

همان طور که می دانید و قبلا نیز بارها در این مورد با شما صحبت کرده ام “استفاده از تم اخرالزمان در صنعت بازی های رایانه ای و بین بازی سازان و البته گیمر ها تبدیل به یک بستر بسیار محبوب برای رخ دادن وقایع بازی شده است و کم کم دارد تبدیل به یک پدیده ی همه گیر مانند استفاده از تم زامبی در بازی های رایانه ای می شود. شاید دلیل اصلی این علاقمندی ریشه در ذات کنجکاو انسان برای یافتن پاسخ سوال هایی مثل ” در اینده چه می شود؟ ” و یا ” اگر نسل انسان در معرض نابودی قرار گیرد جهان چگونه خواهد بود؟ ” داشته باشد. طی چند سال اخیر و از طریق مدیوم های مختلف شامل فیلم های سینمایی، سریال ها و بازی های رایانه ای بارها و بارها به این مسئله پرداخته شده است و هر کدام به روش خود دنیایی را به تصویر کشیده اند که در ان به دلایل مختلف جهان از بین رفته است و عده ای از انسان ها باقی مانده اند و به هر شکل ممکن قصد دارند بقای خود را در دنیایی وحشی تضمین نمایند. انسان ها به گروه های مختلف تقسیم می شوند و همه به جان هم می افتند و حتی به خاطر نیازهای اولیه ای مانند غذا و اب یکدیگر را می کشند. اگر روزی ” جهان مانند تئاتری بود که انسان ها بازیگران ان بودند ” اکنون جهان به مانند جنگلی شده است که انسان ها حیوانات ان هستند و البته هم وحشی دارند و هم اهلی. زمانی که دنیا به جنگلی وحشی تبدیل شده است طبیعتا قانون جنگل بر ان حکفرما می شود و قوی تر ضعیف تر را از بین می برد. در چنین دنیایی دیگر نیازها هدف را تعیین نمی کنند و بلکه این هدف است که نیازها را تعیین می کند، هدفی به نام زنده ماندن و بقا. به طور خلاصه باید گفت وقتی با مفهوم پسااخرالزمان سروکار داریم نخستین کلمه ای که به ذهن ما خطور میکند کلمه ی بقاست. به راستی اگر روزی حادثه ای رخ دهد و جهان و نسل و انسان را در معرض نابودی قرار دهد چه انفاقی خواهد افتاد؟ اگر ما روزی درگیر چنین اتفاقی شویم تا چه حد شخصیتمان تغییر خواهد کرد؟ ایا تبدیل به انسانی دیگر نخواهیم شد؟”

در بخش روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم. شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است و باید گفت تک تک شخصیت های بازی از اصلی و فرعی چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از آن ها در یاد شما نخواهند ماند.

داستان بازی RAGE در دنیای پسا آخرالزمانی wasteland در آینده ای نزدیک اتفاق می افتد و وقایع بعد از اصابت سیارک ۹۹۹۴۲ Apophis به زمین را دنبال می کند. شما در بازی کنترل شخصیتی به نام Nicholas Raine را در دست داشتید که یک سرباز بود که در پناهگاهی زیرزمینی به خواب طولانی مدت یا hibernation فرو رفته بود تا یک قرن بعد بیدار شود و مشاهده می کند که توسط سازمانی به نام The Authority به عنوان یک فرد تحت تعقیب شناخته می شود. اگر بخواهیم با مثال های سینمایی و بازی، منابع الهام این عنوان را نام ببریم باید گفت بازی RAGE بسیار مشابه فیلم Mad Max 2 است و کاملا از عناوینی مانند  Fallout و Borderlands الهام گرفته است. داستان بازی RAGE نسبتا خوب است و قابل قبول عمل می کند اما اصلا و ابدا در سطح یک داستان فوق العاده جذاب با شخصیت هایی به یادماندنی و عالی نیست بلکه فقط این توانایی را دارد که شما را در طول بازی با خود همراه کند ولی روایت داستان وضعیت آن را بدتر می کند زیرا بسیار ضعیف است.

اگر بخواهیم با مثال های سینمایی و بازی، منابع الهام این عنوان را نام ببریم باید گفت بازی RAGE بسیار مشابه فیلم Mad Max 2 است و کاملا از عناوینی مانند  Fallout و Borderlands الهام گرفته است.

خیلی بازی ها هستند که داستانی کلیشه ای را به واسطه روایت عالی برای ما به یادماندنی کرده اند ولی RAGE در روایت برعکس عمل کرده است. در واقع باید گفت در بخش روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم. شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است  و باید گفت تک تک شخصیت های بازی از اصلی و فرعی چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از آن ها در یاد شما نخواهند ماند. به طور کلی در مورد مجموع و محصول نهایی “داستان و شخصیت ها و روایت” در عنوان RAGE می توان گفت شاهد یک بازی متوسط و تقریبا قابل قبول هستیم که این توانایی را گاها از خود نشان می دهد که شما را به فهمیدن ادامه داستان ترغیب نماید و باعث شود تا همواره در طول پیشروی در بازی، مقدار کمی هم که شده حواستان به داستان باشد.

در زمینه طراحی هنری سازندگان بازی به خوبی موفق شده اند تا یک محیط آخرالزمانی بیابانی و با کیفیت را شبیه سازی کنند و دنیای بازی بسیار زیبا کار شده است و شاهد طراحی های جذابی در بازی هستیم که سطح جزییات تقریبا خوبی در زمان خود داشتند.

بازی RAGE در زمینه بصری و مخصوصا از لحاظ طراحی هنری یکی از بازی های خوب و زیبای نسل هفتم محسوب می شود و یکی از بهترین بازی های ساخته شده در زمینه خلق دنیای آخرالزمانی از لحاظ جلوه های بصری است که البته مشکلات فنی نیز در آن گاها به چشم می خورند. از منظر فنی شاهد یک بازی تقریبا باثبات و باکیفیت در نسل هفتم هستیم و به نظر می رسد سازندگان در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شاهد بافت های با کیفیت و نورپردازی مناسب برای یک بازی نسل هفتمی باشیم ولی باز هم شاهد مواردی مثل برخی باگ ها و مشکلات فنی و همینطور بافت های بی کیفیت در بازی هستیم که البته نباید اکنون به آن با چشم بررسی و مقایسه نگاه کنید زیرا چشم هایتان به نسل هشتم عادت کرده است و بازی را خیلی ضعیف تر می بینید بلکه باید آن را با بازی های زمان خودش از این نظر بسنجید که شاهد یک بازی خوب و باثبات از نظر فنی بودیم که فارغ از مشکلات و برخی باگ ها و افت فریم ها هم نبود ولی در نه حدی که بخواهد آزارتان دهد.

از سری دشمنان ضیقی نشان بازی!!! یه مدل هم ضیقی پور داریم و یه مدل هم ضیقی زاده!!

در زمینه طراحی هنری سازندگان بازی به خوبی موفق شده اند تا یک محیط آخرالزمانی بیابانی و با کیفیت را شبیه سازی کنند و دنیای بازی بسیار زیبا کار شده است و شاهد طراحی های جذابی در بازی هستیم که سطح جزییات تقریبا خوبی در زمان خود داشتند. اولین نکته ای که در مورد رنگ بندی دنیا و محیط بازی به مانند خیلی از دیگر بازی های آخرالزمانی به چشم می آید استفاده ی خیلی زیاد از رنگ های قهوه ای و نارنجی است که البته با توجه به محیط کاملا بیابانی و خشک Wasteland کاملا منطقی به نظر می رسد. افکت های بصری مختلف بازی مانند افکت انفجار هم در بازی و در زمان خود بسیار جالب و دیدنی به نظر می رسیدند و در بازی بارها شاهد انفجار و تکه تکه شدن ماشین های مختلف بودیم. عملکرد خوب سازندگان و طراحان بازی در مورد طراحی دنیای بازی و وسایل نقلیه نیز به چشم می آید و شاهد انواع ماشین ها و مناطق مختلف و متنوع که با جزییات طراحی شده اند هستیم اما خب از نظر جزییات اصلا نباید انتظار بازی نسل هشتمی مد مکس را داشته باشید! در واقع از نظر جزییات دنیای بازی با مقداری سختگیری حتی شاید بتوان گفت که محیط هایی که در بازی مشاهده می کنیم کمی خالی و خلوت به نظر می رسند. اما به هر حال در یک بیابان پهناور و دنیایی از بین رفته نمی توانیم شاهد انواع و اقسام برج ها و ساختمان های مختلف باشیم و مسئله ی خلوت بودن محیط ها با کانسپت کلی بازی کاملا منطبق است. اما مکان ها و مناطقی که برای بازی طراحی شده اند بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند و می توانند بستر مناسبی برای رخ دادن گیم پلی بازی را فراهم نمایند.

عملکرد خوب سازندگان و طراحان بازی در مورد طراحی دنیای بازی و وسایل نقلیه نیز به چشم می آید و شاهد انواع ماشین ها و مناطق مختلف و متنوع که با جزییات طراحی شده اند هستیم اما خب از نظر جزییات اصلا نباید انتظار بازی نسل هشتمی مد مکس را داشته باشید!

گیم پلی بازی RAGE که بهترین بخش بازی نیز هست شامل اکشن و شوتر اول شخص و همین طور بخش های سوم شخص ماشین سواری و مبارزات ماشینی و ریسینگ است. وسیله جابجایی شما نیز در دنیای بازی همین ماشین ها هستند که با آنها به ماموریت های مختلف سر می زنید و دنیای بزرگ بازی را در می نوردید. دو نوع استاندارد از دشمنان معمولی در بازی وجود دارند. یک دسته دشمنان دارای سلاح گرم هستند که کاور می گیرند و به شما تیراندازی می کنند و یک گروه هم دشمنان دارای سلاح سرد هستند که به صورت دیوانه وار به سمت شما حمله می کنند تا ضربه بزنند و باید آنها را از پای در آورید. در مبارزات بازی شما به انواع و اقسام سلاح هایی که قابلیت ارتقا و آپگرید دارند مجهز هستید که تنوع خوبی نیز دارند و شامل مواردی مثل crossbow و یک سلاح  boomerang مانند که wingsticks نام دارند نیز می شود که برای تمرکز بر مخفی کاری در بازی قرار داده شده اند. برای هر سلاح چند نوع مهمات قابل استفاده وجود دارد تا بازیباز بتواند بر اساس استایل خاص بازی کردن خود و در موقعیت های مناسب آن ها را به کار گیرد. به عنوان مثال مهمات اصلی crossbow یک نوع بولت های فلزی هستند ولی می توانید از بولت ها یا همان گلوله های الکتریکی یا انفجاری هم استفاده کنید که تنوع خوبی به بازی می بخشند. کیفیت سیستم تیراندازی بازی بسیار بالاست و حس و حال شلیک با سلاح های مختلف کاملا به بازیباز منتقل می شود و اصطلاحا شاهد وجود سلاح های خوش دستی هستیم.

در مبارزات بازی شما به انواع و اقسام سلاح هایی که قابلیت ارتقا و آپگرید دارند مجهز هستید که تنوع خوبی نیز دارند و شامل مواردی مثل crossbow و یک سلاح  boomerang مانند که wingsticks نام دارند نیز می شود که برای تمرکز بر مخفی کاری در بازی قرار داده شده اند. برای هر سلاح چند نوع مهمات قابل استفاده وجود دارد تا بازیباز بتواند بر اساس استایل خاص بازی کردن خود و در موقعیت های مناسب آن ها را به کار گیرد.

شما قابلیت شخصی سازی سلاح ها و وسیله نقلیه خود را نیز دارید و همچنین می توانید از طریق دستورالعمل های مختلفی که در بازی کشف می کنید گستره وسیغی از آیتم های مختلف را بسازید. در واقع در طول روند بازی، جمع اوری منابع و تجهیزات مختلف و … برای ساخت و ساز آیتم های مختلف و ارتقا اهمیت بالایی دارد و باید با گشت و گذار و اکتشاف در محیط و انجام کارهای مختلف تا حد ممکن آن ها را جمع اوری و ذخیره نماییم. برای عمیق تر شدن بازی برخی المان های نقش آفرینی یا RPG هم در بازی قرار دارد که شامل مواردی مثل سیستم کوله پشتی، مکانیک لوت کردن آیتم ها، ماموریت های جانبی و یا مهمات مختلف برای یک سلاح ثابت هستند. گویا سازندگان بازی های مختلف در صنعت بازی های رایانه ای به این نتیجه رسیده اند که استفاده از المان های سبک نقش افرینی در بازی های سایر سبک ها سبب جذاب تر شدن بازی می شود و تعداد عناوینی که این روزها شاهد اضافه شدن المان های نقش افرینی به ان ها هستیم کم نیست و صد البته که اگر این کار به درستی انجام شود شاهد افزایش بسیار زیاد عمق بازی خواهیم بود.

دو نوع استاندارد از دشمنان معمولی در بازی وجود دارند. یک دسته دشمنان دارای سلاح گرم هستند که کاور می گیرند و به شما تیراندازی می کنند و یک گروه هم دشمنان دارای سلاح سرد هستند که به صورت دیوانه وار به سمت شما حمله می کنند تا ضربه بزنند و باید آنها را از پای در آورید.

در گیم پلی بازی شاهد چند نوع مختلف از مسابقات بر پایه ماشین سواری نیز هستیم که می توانید در این مسابقات و چالش ها شرکت نمایید. این بخش ها شامل مسابقات ریسینگ، رد شدن از چک پوینت ها در زمان مناسب و برخی دیگر موارد هستند. در این بخش ها ممکن است رقیب داشته باشید و یا این که خودتان تنها حضور یابید. همچنین در برخی از این ریسینگ ها قابلیت استفاده از تجهبزات و مهمات را دارید و در برخی دیگر این طور نیست. شما می توانید وسیله نقلیه خود را در بازی با آیتم های مختلف ارتقا دهید و آن را قوی تر نمایید که این کار را از طریق برنده شدن و کامل کردن چالش های مختلف ماشین سواری انجام می دهید. ماشین ها علاوه بر شرکت در بخش های ریسینگ، همان طور که گفته شد برای جابجایی در دنیای بازی و مبارزه با ماشین های دشمنان که به شما حمله می کنند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بازی علاوه بر خط ماموریت های اصلی داستانی، قابلیت انجام و قبول کردن ماموریت های فرعی و جانبی را نیز دارید و برخی فعالیت های دیگر نیز که نیاز به اکتشاف و گشت و گذار بیشتر در دنیای بازی دارند نیز در بازی وجود دارند. از بزرگترین مشکلات بازی که در نقدهای آن هم بسیار به آن پرداخته شد عدم وجود یک سیستم راهیابی و راهنمایی کارآمد در دنیای بزرگ بازی است که گاها سبب می شود اعصابتان بسیار خرد شود و احساس گیج شدن حین انجام ماموریت ها و گشت و گذار در دنیای بازی به شما دست دهد.

در گیم پلی بازی شاهد چند نوع مختلف از مسابقات بر پایه ماشین سواری نیز هستیم که می توانید در این مسابقات و چالش ها شرکت نمایید. این بخش ها شامل مسابقات ریسینگ، رد شدن از چک پوینت ها در زمان مناسب و برخی دیگر موارد هستند. در این بخش ها ممکن است رقیب داشته باشید و یا این که خودتان تنها حضور یابید. همچنین در برخی از این ریسینگ ها قابلیت استفاده از تجهبزات و مهمات را دارید و در برخی دیگر این طور نیست.

بازی RAGE دارای دو مد مختلف چند نفره نیز هست که “Road Rage” و “Wasteland Legends” نام دارند. در بخش Road Rage تا سقف ۴ نفر می توانند در یک مسابقه  free-for-all match که در یک Arena که برای مسابقات ماشینی طراحی شده است برگراز می گردد شرکت نمایند. هدف این بخش جمع آوری امتیازات مختلف رالی یا rally point هایی است که در محیط مسابقه ظاهر می شوند و در همین حال باید رقبا را نیز از بین ببرید و امتیازاتشان را بردارید. مد Wasteland Legends شامل یک سری ماموریت های دونفره co-op داستانی است که در بخش های مختلف بخش کمپین داستانی بازی با آنها برخورد می کنید و در این ماموریت ها مجموعا ۹ هدف مختلف وجود دارد. در واقع باید بگویم در بخش چند نفره این بازی شاهد یک مد رقابتی یا Competitive و یک مد همکاری یا cooperate هستیم که جذابیت های خاص خود را دارند. اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد گیم پلی بازی نتیجه گیری کنیم باید گفت در بازی RAGE شاهد گیم پلی بسیار جذاب و متنوعی هستیم که بی شک ستاره بی چون و چرای بازی است و چه در بخش مبارزات و ماموریت های اصلی و فرعی و چه در زمینه مبارزات ماشینی و ریسینگ و قابلیت های خوب شخصی سازی وسایل نقلیه و تجهیزات در بازی بسیار عالی عمل می کند و این المان های مثبت و متنوع، عمق خاصی به گیم پلی بازی بخشیده اند.

کیفیت سیستم تیراندازی بازی بسیار بالاست و حس و حال شلیک با سلاح های مختلف کاملا به بازیباز منتقل می شود و اصطلاحا شاهد وجود سلاح های خوش دستی هستیم.

در مورد صداگذاری بازی و برای یک عنوان نسل هفتمی فقط می توان کلمه عالی را به کار برد. صداگذاری ها در بازی یکی از بی نقص ترین های نسل هفتم هستند که واقعا جای تحسین دارد. صداهای محیط بازی و شلیک سلاح ها و … نیز همگی بسیار با دقت و با کیفیت ضیط شده اند و در بازی شنیده می شوند تا از بالاترین کیفیت صداگذاری بازی در یک عنوان نسل هفتمی بهره مند شوید، همچنین بر عکس شخصیت پردازی ضعیف شخصیت ها، صداگذاری آن ها به خوبی انجام شده و صداها با چهره ها هماهنگ است و هماهنگی زمانی نیز دارند، اما برخی انیمیشن های ضعیف صورت هنگام حرف زدن شخصیت ها باعث می شود تا گاهی حرف زدن آن ها غیر طبیعی و مصنوعی به نظر برسد که البته این موضوع به بخش گرافیکی بازی باز می گردد و باید به نسل هفتمی بودن آن نیز توجه کرد.

شما می توانید وسیله نقلیه خود را در بازی با آیتم های مختلف ارتقا دهید و آن را قوی تر نمایید که این کار را از طریق برنده شدن و کامل کردن چالش های مختلف ماشین سواری انجام می دهید. ماشین ها علاوه بر شرکت در بخش های ریسینگ، برای جابجایی در دنیای بازی و مبارزه با ماشین های دشمنان که به شما حمله می کنند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

صداپیشگان شخصیت های بازی به خوبی از پس وظیفه خود بر آمده اند اما شخصیت های ضعیف و نچسب  باعث شده اند که حتی این صداگذاری خوب هم نتواند آن ها را در نظر بازیباز دلپذیرتر و جذاب تر جلوه دهد و با وی ارتباط برقرار کنند اما صرفا در بخش صداپیشگی، شاهد بازی بسیار با کیفیتی هستیم که اگر دیالوگ ها و شخصیت پردازی های بهتری نیز داشت، بسیار کیفیت کار صداگذاران بیشتر به چشم می آمد. موسیقی و ساندترک بازی نیز بسیار خوب و مناسب خلق شده است و انگار این موسیقی ار دل Wasteland بیرون آمده و کاملا متعلق به جسم و روح بازی است. این موسیقی ها در برخی شرایط اوج می گیرد و گاهی چنان در پس زمینه بازی حل می شوند که گویی جزو جدانشدنی دنیای ویران بازی هستند. در واقع سازندگان موسیقی RAGE به حق شایسته تحسین و احترام هستند و اثر بسیار قابل قبول و زیبایی را از خود به جای گذاشته اند و مشخص است که کاملا فضا، اتمسفر و حال و هوای بازی را درک کرده و بر اساس آن یک موسیقی کاملا هماهنگ با بازی ساخته اند.  در مجموع باید گفت صداگذاری و موسیقی بازی نمره کاملی را دریافت می کنند و یکی از بخش هایی محسوب می شوند که به القای حس و حال اتمسفر آخرالزمانی بازی به بازیباز کمک شایانی کرده اند.

RAGE عنوانی است که وقتی واردش می شوید و چندین ساعت را می گذرانید و یا آن را تمام می کنید با خود می گویید که “بازی به این خوبی با این نمره های خوب، چرا آن استقبال عمومی که لایقش بود را دریافت نکرد؟” یا به بازی می گویید “چیطو به تو گیر ندادن؟!!”

بازی RAGE شاید دقیقا و کاملا آن عنوانی که منتظرش بودیم و قرار بود باشد، نبود و ضعف هایی داشت ولی نمی توان کتمان کرد که واقعا در سبک خاص خود یک بازی فوق العاده بود و کمتر عنوانی را شاهد هستیم که در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و … به شکلی بسیار سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده باشند (مانند سری Borderlands).

در حقیقت همان طور که در بسیاری از نقدهای این بازی مطرح شد RAGE عنوانی است که وقتی واردش می شوید و چندین ساعت را می گذرانید و یا آن را تمام می کنید با خود می گویید که “بازی به این خوبی با این نمره های خوب، چرا آن استقبال عمومی که لایقش بود را دریافت نکرد؟” یا به بازی می گویید “چیطو به تو گیر ندادن؟!!” می دانید بزرگترین مشکل بازی RAGE چه بود؟ می دانید “چیطو بهش گیر ندادن” با این که نمره هایش خوب بود و کلی از آن تعریف شد؟ مشکل در “ارائه” و “معرفی” و در یک کلام Presentation بازی به بازیباز است و انگار حس می کنید که بازی خودش خودش را دست کم می گیرد و به ما نمی گوید ببینید من چقدر خفن هستم، در حالی که در خیلی موارد هست.  اگر بازی ارائه یا Presentation بهتری داشت وضعش خیلی خیلی بهتر از اکنون بود و حتی نمره هایش خیلی بالاتر بود زیرا یکی از بهترین هاست.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید