همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake . بازی Resident Evil 4 Remake جذابترین و خیرهکنندهترین ماجراجویی بازیابی و روتوش شده از این فرنچایز محسوب میشود که به نهایت پتانسیل خود رسیده است. رزیدنت ایول ۴، بازیابیای محتاطانه از یکی از بهترین عناوین اکشن تاریخ است. هستۀ اصلی که بازی اورجینال را درگیرکننده و جذاب میسازد، ثابت باقی مانده و به ما نشان میدهد که یک بازسازی و عرضۀ دوباره چه بخشهایی را باید ریمستر و چه نقاطی را باید ریمیک کند.
به طور کلی میتوان گفت که بازی Resident Evil 4 Remake دنبالهرو مسیریست که بازسازی نسخه سوم و دوم آن را طی کردند. یکی از مهمترین تغییرات بازی که در طول سری هم تغییر مهمی محسوب میشود، قابلیت نشستن یا Crouch است. حالا میتوانید با روشهای مخفیکاری نیز کار خودتان را پیش ببرید. چاقوها دیگر یک سلاح مطمئن نیستند و ممکن است در هر لحظه بشکند. اگرچه که سازندگان هم انیمیشنهای جدیدی برای ضربه زدن با چاقو برای لیان طراحی کردهاند. همچنین برخلاف نسخه دوم، با لیان بقاجویی روبرو هستیم و او به مبارزات رزمی نیز آشنا است.
Resident Evil 4 Deluxe Edition Full Unlocked PC-DLHA
اشلی، دختر رییس جمهور آمریکا توسط یک فرقه ربوده شده و ناگهان سر از یک روستایی در اسپانیا درمیآورد. رییس جمهور آمریکا پس از کارهایی که لیان اس کندی (Leon S.Kennedy) در راکون سیتی انجام داد، او را برای نجات دخترش به ماموریت میفرستد. میدانیم که ایدا وانگ (Ada Wong) با پوششی متفاوت در بازی حضور خواهد داشت. ظاهر کاراکترهای بازی براساس آن چیزی است که در بازسازی نسخه دوم دیدیم و صداپیشهها و بازیگران نیز تغییر نکردند.
با وجود ثابت ماندن ساختار داستان، گیمپلی بازی شامل تغییراتی جزئی شده است. برخلاف نسخه اصلی در این بازی خبری از QTEها نیست. اگر نسخه اصلی بازی را تجربه کرده باشید قطعا میدانید که QTEها نقش مهمی در کلیت بازی دارند. با این حال سازندگان تصمیم گرفتند تا این المان را از نسخه بازسازی حذف کنند. البته که لازم به ذکر است برخی از المانها مانند رها شدن از دستان زامبیها تنها با QTE ممکن است، به مانند آن چیزی که در بازسازی نسخه دوم هم دیدیم.
منبع توضیحات: ویجیاتو و گیمفا
info
Survival is just the beginning.
Six years have passed since the biological disaster in Raccoon City. Agent Leon S. Kennedy, one of the survivors of the incident, has been sent to rescue the president’s kidnapped daughter. He tracks her to a secluded European village, where there is something terribly wrong with the locals. And the curtain rises on this story of daring rescue and grueling horror where life and death, terror and catharsis intersect.
سیستم مورد نیاز بازی Resident Evil 4 Remake
حداقل سیستم مورد نیاز بازی Resident Evil 4 Remake
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)
Processor: AMD Ryzen 3 1200 / Intel Core i5-7500
Memory: 8 GB RAM
Graphics: AMD Radeon RX 560 with 4GB VRAM / NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti with 4GB VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
سیستم پیشنهادی بازی Resident Evil 4 Remake
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (64 bit)/Windows 11 (64 bit)
Processor: AMD Ryzen 5 3600 / Intel Core i7 8700
Memory: 16 GB RAM
Graphics: AMD Radeon RX 5700 / NVIDIA GeForce GTX 1070
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
بررسی بازی Resident Evil 4 Remake
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
حدود ۱۸ سال قبل یک بازی جریانساز به اسم رزیدنت ایول ۴ تقدیم گیمرها شد. کپکام با بازسازی درجه یک این ویدیوگیم موفق به ارائهی اثری شده است که حرفهای زیادی برای گفتن به بسیاری از بازیهای بزرگ روز دارد.
ریمیک Resident Evil 4 در چند ماه اخیر یکی از موردانتظارترین بازیها برای بسیاری از طرفدارهای دوآتشهی رزیدنت ایول بود. بااینحال به مانند تعداد زیادی از پروژههای پرخرج دیگر صنعت ویدیوگیم که متعلق به مجموعههای معروف هستند، خیلیها چند بار پیش از معرفی رسمی، ضرورت تولید بازی را زیر سؤال بردند؛ مخصوصا با اشاره به زمان انتشار نسخهی اصلی. آنها میگفتند RE4 تازهتر از بازیهای قدیمیتر سری RE همچون رزیدنت ایول ۲ و رزیدنت ایول ۳ است و در نتیجه نیازی به ریمیک ندارد.
ولی موقع تجربهی ریمیک RE4 وقت زیادی برای فکر کردن به ضروری بودن یا نبودن آن ندارید. هنگامی که مشغول لذت بردن از نکات مثبت پرشمار یک بازی ویدیویی هستید، از تجربه و به همین خاطر از تولید شدن آن خوشحال میشوید. بماند که این بازسازی انقدر حتی در مقایسه با بسیاری از بازیهای AAA چند سال اخیر باکیفیت و سطح بالا است که انتشار آن به اندازهی کافی ضروری به نظر میآید.
بهدلیل سیاستهای شرکت Capcom در رابطه با فاش نشدن بخشهای مهم رزیدنت ایول ۴ ریمیک، امکان استفاده از تمام ویدیوهای گیمپلی ضبطشده و تصاویر ثبتشده توسط زومجی وجود نداشت. بنابر خط مشی کپکام، در بخش اعظم بررسی مجبور به استفاده از ویدیوها و تصاویر رسمی منتشرشده توسط کپکام بودیم. همچنین این بررسی اجازه ندارد آنچنان وارد جزئیات تغییرات ریمیک نسبت به نسخهی اصلی شود. پس زومجی به اشاره به وجود این تغییرات و توضیح کلی تاثیرگذاری آنها روی تجربه بسنده میکند.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
از همان لحظهای که تجربهی بازی Resident Evil 4 سال ۲۰۲۳ را شروع میکنید، برخی از تفاوتها در آن به چشم میآیند. جزئيات داستانیِ دقایق آغازین درکنار اِلِمانهای ظاهری از جمله نورپردازی محیط نشان میدهند که با یک بازسازی عین به عین روبهرو نیستیم. اما حسوحال کلی همهچیز درست است. چون این دقایق در نوع خود همان تجربهای را ارائه میدهند که از بازی Resident Evil 4 سال ۲۰۰۵ به خاطر داریم.
اندکی بعد نوبت به بخشی از بازی میرسد که تا حد زیادی کپی برابر اصل محتوای نسخهی اصلی است. در نگاه اول انگار همان مرحله را فقط با گرافیک فنی معرکه میبینیم. کپکام اینگونه طی همان ساعت نخست تجربهی ریمیک رزیدنت ایول ۴ میخواهد خیال طرفدارهای قدیمی را راحت کند. چون به آنها اعلام میکند که تغییراتی در نسخهی ریمیک وجود دارند، اما نه فقط به این هدف که شاهد تفاوتهایی بین نسخههای سال ۲۰۰۵ و سال ۲۰۲۳ باشیم.
این نکته از آن جهت مهم است که ماهیت Resident Evil 4 Remake بهعنوان یک بازسازی قابل احترام را مشخص میکند. از آنجایی که در بسیاری از بخشهای بازی شاهد وفاداری عمیق تیم سازنده به نسخهی اصلی هستیم، تفاوتها را هم با دید بهتری میبینیم.
تلاش برای داشتن تازگی بهعلاوهی احترام بسیار زیاد به اثر اصلی، با هم این ریمیک را تشکیل دادهاند. طرفدار با دیدن وفاداریها، در مواجهه با تغییرات میپذیرد که حداقل در اکثر مواقع هدف تیم سازنده از ایجاد آنها بهتر کردن تجربهی کلی بوده است. پس بدون عصبانی شدن از هر تغییر، به آن تغییر فرصت خودنمایی را میدهد. در همین حین بازیکن قدیمی طی اکثر لحظات تجربهی بازی با مراحل، سناریو و موقعیتهای خاطرهانگیزی روبهرو میشود که به شکل عالی بازسازی شدهاند.
بازسازیها پرجزئیات ظاهر میشوند و بازیکن به تغییرات فرصت میدهد. این ترکیب در زمانی بهترین جلوهی خود را رو میکند که آن تغییرات هم جذاب از آب درمیآیند. برای نمونه بهصورت سربسته باید بگویم یک بخش در نیمهی اول رزیدنت ایول ۴ وجود دارد که نسخهی ریمیک موفق به گسترش آن شده است؛ تا حدی که عملا آن را تبدیل به یک منطقهی نیمه جهان-باز میکند.
طرفدارهای رزیدنت ایول ۴ کاملا با اتصال چند بخش از نقشه به هم و جابهجایی بین آنها برای حل پازل آشنا هستند. در نتیجه این بخش نیمه جهان-باز گسترشیافته با ماهیت رزیدنت ایول ۴ جور درمیآید و خیلی خوب در دل آن قرار میگیرد. تیم سازنده با استفاده از پازلهای نهچندان پیچیده اما قابل قبول در این بخش، کاری کردهاند که مخاطب چارهای جز گشتوگذار در محیط نداشته باشد؛ آن هم محیط دلهرهآوری که دشمنهای متفاوتی را مقابل او میگذارد.
پس هم یک بخش از بازی گسترش پیدا میکند و هم وقت بازیکن به شکل متعادل بین مبارزه، گشتوگذار در محیط و حل پازل تقسیم میشود. باز هم به مانند بسیاری از بخشهای دیگر رزیدنت ایول ۴، این بخش از بازی قابل یادگیری است؛ به این معنی که گیمر حرفهای میتواند روی آن مسلط شود و اگر بعدا مثلا برای اسپیدران به سراغ بازی بیاید، فرصت به چالش کشیدن سرعت خود و تلاش برای عدم مبارزه با بسیاری از گنادوها را دارد.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
کپکام همین الگو را سرلوحهی خود در تولید ریمیک رزیدنت ایول ۴ قرار داده است. در این بازسازی تغییرات معمولا انقدر خوب بین بخشهای آشنا گم شدهاند و همان حسوحال مناسب رزیدنت ایول ۴ را دارند که اضافی و جداافتاده نیستند. اگر مخاطب ناآشنا با رزیدنت ایول ۴ به سراغ بازی Resident Evil 4 Remake بیاید، قرار نیست تشخیص دهد که فلان بخش دقیقا از روی بازی سال ۲۰۰۵ بازسازی شده است و فلان بخش را سازندگان بازی سال ۲۰۲۳ خلق کردهاند.
در نتیجه تصمیم شرکت Capcom برای این نوع از بازسازی یک بازی جریانساز و درخشان، به نفع بازیکنهای جدید هم تمام میشود. چون آنها هم یک بازی یکپارچه را دریافت میکنند که تعداد زیادی از نقاط قوت یک بازی مهم قدیمی را دارد؛ بازی یکپارچهای که حتی کمی بیشتر از آن محصول سال ۲۰۰۵، در برآورده کردن انتظارات بسیاری از بازیکنهای سال ۲۰۲۳ میلادی موفق است.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
حفظ و ارتقا بسیاری از نکات مثبت بازی Resident Evil 4. این را میتوان خلاصهی دستاوردهای ریمیک Resident Evil 4 دانست.
قصهگویی در ریمیک رزیدنت ایول ۴ به شکلی بهتر از نسخهی اصلی انجام میشود. چون سازندگان بدون تغییری که بخواهد در چشم مخاطب فرو برود، موفق به پررنگ کردن جذابیت و زیبایی داستان شدهاند.
شخصیتها به چند شیوه ارتقا یافتهاند؛ بهلطف صداپیشگیهای عالی کاراکترهای مختلف و مخصوصا لیان اس. کندی و اشلی گرام، افزایش ظرافت برخی از دیالوگنویسیها و صدالبته بهرهبرداری سازندگان از انیمیشنهای عالی و دقیق چهره. همهی اینها کنار هم سبب میشوند که بازسازی بتواند هم برای طرفدار قدیمی و هم برای بازیکن جدید، ساعات بسیار خوبی را رقم بزند. البته که گاهی باید سراغ اصلاح کردن برخی از موارد و افزودن موارد دیگر رفت. مثلا تغییرات جزئی خود قصه و چینش متفاوت بعضی از اتفاقات نیز به رشد روایت در ریمیک کمک میکند.
حالا نقش کاراکترهای فرعی قابلتوجه همچون لوئیس سرا و ایدا وانگ بهتر درک میشود. همینطور سازنده میتواند با چند اشاره به ارتباط استاد و شاگردگونهی دو کاراکتر، ما را منتظر رویارویی آنها نگه دارد. اشلی بهجای دختر ناتوانی که غالبا صدای جیغهای «لیان! لیان!» او در ذهن میماند، بیشتر بهعنوان شخصیتی دوستداشتنی و آسیبدیده به چشم میآید؛ دختری که بسیاری از گیمرهای نسخهی ریمیک احتمالا به احساسات او اهمیت خواهند داد. میدانید ظرافت این پیشرفتها از کجا سرچشمه میگیرد؟ از آنجا که لوییس عملا همان لوییس، اشلی عملا همان اشلی و ایدا عملا همان ایدا باقی ماندهاند. فقط مخاطب بهتر از قبل متوجه نقش و جایگاه آنها در داستان میشود. به این میگویند صیقل دادن قصه بدون خیانت کردن به آن.
آیا این قصه توسط سازندگان نسخهی ریمیک آفریده شده است؟ البته که نه. رزیدنت ایول ۴ همیشه داستان قابل توجهی داشت. قصهی کنترل شدن مردم عادی روستا توسط انگل قدرتمندی که تحت کنترل رئیس یک فرقهی متعصب قرار گرفت، هولناک و معنیدار بود؛ همینطور ماجرای تلاش او برای تبدیل دختر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عروسک خیمهشببازی خود.
پشیمانی یک دانشمند از کمک به سواستفادهی فردی پلید از طبیعت بهعلاوهی غرق شدن یک مبارز در انتقامجویی و قدرتطلبی را به همهی موارد بالا اضافه کنید؛ همینطور رفتارهای مریض یک فرد تحقیرشده که بهدنبال مورد ستایش قرار گرفتن از سوی یک ارباب است.
این قصه همیشه حرفهایی برای گفتن داشت. اما نوع نگاه یک استودیو بازیسازی به مخاطب در سال ۲۰۰۵ میلادی میتوانست باعث شود که بخشی از جدیت داستان پشت مواردی دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر ریمیک میتواند با تغییرات جزئی بهجا و بدون زیر و رو کردن داستان، داشتههای همان قصه را بهتر به تصویر بکشد. یک ریمیک درستوحسابی در صنعت بازی میتواند یادآور و پررنگکنندهی ارزشهای بازی اصلی باشد.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
بازی RE4 Remake با بهرهبرداری از فناوریهای روز هم موفق به افزایش عمق سیستمهای همان اثر سال ۲۰۰۵ میشود. برای نمونه سطح تاثیرگذاری صدا روی گیمر در ریمیک بالاتر است. چرا که با استفاده از فناوری صدای سهبعدی، به اصوات دشمنان جهت میدهد؛ نه اینکه صرفا تاثیر «حضور» یا «عدم حضور» دشمن در محیط، به «شنیده شدن» یا «شنیده نشدن» صدای کلی آنها خلاصه شود.
طی بسیاری از لحظات، در بازی سکوت حاکم است؛ تا صدا هر زمان که شنیده شد، تاثیر خاص خود را بگذارد. مثلا وقتی پس از چندین و چند دقیقه سکوت و فقط شنیدن صدای باورپذیر محیط، ناگهان تم موسیقی نگرانکننده همراهبا صدای پر از خشم دشمنها پخش میشود، مخاطب واقعا دلهره را احساس میکند.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
تازه تا اینجا بیشتر به پیشرفتهایی اشاره کردهام که پس از چند ساعت تجربهی بازی آنها را لمس میکنیم. وگرنه اگر قرار بر تاکید روی نقاط قوت واضح باشد، به هیچ عنوان نباید فراموش کرد که ریمیک رزیدنت ایول ۴ از قدرت یک غول فنی به اسم RE Engine و فناوریهای بهکاررفته در آن بهره میبرد.
کپکام همچنان به ساخت محیطها، شخصیتهای انسانی و موجودات خیرهکننده با این موتور بازیسازی ادامه میدهد. جزئيات محیطی در ریمیک رزیدنت ایول ۴ بیداد میکنند و قطعا بیشتر از نسخهی سال ۲۰۰۵ هستند.
با اینکه تعداد محیطهای تاریک در بازی Resident Evil 4 Remake به مراتب کمتر از بازی Resident Evil 2 Remake است، اما همچنان دقت مثالزدنی نورپردازیهای RE Engine در این ویدیوگیم به چشم میآیند. در قلعه و محیط پیرامون آن که از شمع و مشعل استفاده شده، باورپذیری نور و کیفیت سایهها واقعا توجه بازیکن را جلب میکند.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
گرافیک فنی سطح بالای اثر، تحت پشتیبانی طراحیهای زیبایی قرار دارد که آرتیستهای کپکام ترسیم کردهاند. شما با وقت گذاشتن روی دقت به جزئیات هر اتاق در این بازی و استفاده از امتیازات برای مشاهدهی دقیق مدلهای ساختهشده برای ریمیک رزیدنت ایول ۴، وقت خود را هدر نمیدهید.
رزیدنت ایول همیشه اهل داستانگویی محیطی و به تصویر کشیدن جهانهای درگیرکننده بوده است. تعجبی ندارد که ریمیک RE4 به خوبی از نکات مثبت یادشده بهره میبرد. نتیجه چیست؟ فضاسازی بسیار درگیرکنندهتر محیطهایی همچون قلعهی رامون سالازار با سطوح مهآلود در نسخهی ریمیک. پرجزئیاتتر شدن محیطهای رزیدنت ایول ۴ با این جلوههای گرافیکی باعث میشوند که آنها واقعیتر به نظر بیایند. واقعیتر به نظر آمدن چنین محیطهایی نیز هممعنی با دلهرهآورتر بودن آنها است.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
تنها ایراد انکارناپذیر بازی Resident Evil 4 Remake که اصلا نمیشود بهصورت کامل از آن چشمپوشی کرد، سادهسازی یا حذف چند موقعیت چالشبرانگیز است که در نسخهی اصلی وجود داشتند؛ بخشهایی خلاقانه از نیمهی دوم که البته تعداد آنها به تعداد انگشتهای یک دست نمیرسد.
افرادی که به خوبی بازی Resident Evil 4 را به یاد دارند، متوجه عدم بازسازی این بخشها میشوند. سازندگان به برخی از آنها مثلا در قالب کاتسین ادای دین میکنند، ولی دو بخش قابلتوجه را عملا کنار گذاشتهاند. بااینحال مسئلهی اصلی در رابطه با رخ دادن این نوع از اتفاقات در چنین ریمیکهایی همواره نه حذف یک بخش جذاب، بلکه عدم ارائهی جایگزین برای آن است. وقتی بخشی جذاب از یک مرحلهی بازی در یک ریمیکِ غالبا وفادارانه حذف شود و تیم سازنده هیچ مرحلهی جذاب تازهای را آنجا بهعنوان جایگزین نگذاشته باشد، جای خالی به چشم میآید. رزیدنت ایول ۴ یک بازی بسیار محبوب است. در نتیجه تعداد اشخاصی که متوجه آن جاهای خالی میشوند، کم نخواهد بود.
اشاره به این مسئله برای من که سالها عاشق رزیدنت ایول ۴ بودهام، اجتنابناپذیر است. ولی بهصورت همزمان ابدا قرار نیست بازسازی بسیاری از بخشهای جذاب و لذتبخش نسخهی اصلی، بهبود پیدا کردن برخی از آنها و همینطور خوب بودن چند خلاقیتورزی تیم سازندهی نسخهی ریمیک را انکار کنم.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
یکی از خلاقیتورزیهای مناسب تیم سازنده را در پیادهسازی مکانیزم جدید چاقو میبینیم. چون قدرت نامحدودی به گیمر نمیدهد و در عین حال استفاده از آن برای راحت شدن از دست دشمن یا مخفیکاری واقعا لذتبخش است. اینکه شما چهقدر روی بالا بردن سطح چاقو وقت میگذارید و چهقدر از این ابزار بهره میبرید، به انتخاب خودتان برمیگردد.
رزیدنت ایول ۴ ریمیک به مانند نسخهی اصلی بهصورت غیرمستقیم تعداد زیادی از انتخابها در زمینهی نوع مبارزه با دشمنها را به بازیکن میدهد؛ به جز مواقعی که قرار است به شکل بهخصوصی به چالش کشیده شویم و باید برخی از محدودیتها در نبرد را تجربه کنیم.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
نکات مثبت کلیدی و لایق مطالعهای در بازی Resident Evil 4 وجود داشتند که کپکام براساس آنها میتواند همین امسال کلاس درس «جذاب نگه داشتن یک بازی اکشن تا پایان» را برای تعداد زیادی از بازیسازها برگزار کند؛ نکاتی که خوشبختانه توسط ریمیک رعایت شدهاند و بعضا حتی بهتر روی گیمپلی تاثیر میگذارند.
همانطور که از ریمیک رزیدنت ایول ۴ انتظار میرود، تلاش شما برای جمعآوری منابع و انتخابهایی که در زمینهی آپگریدها دارید، تاثیر ملموس خود را در روند گیمپلی نشان میدهند. در عین خطی بودن ساختار کلی رزیدنت ایول ۴، همین انتخابها کاری میکنند که تجربههای متنوعی برای گیمرها شکل بگیرند؛ تا بازی ارزش تجربههای مجدد را داشته باشد.
سیستمهای مختلف پاداش دادن به بازیکن ازطریق انجام فعالیتهای فرعی و پشت سر گذاشتن مینیگیمها انقدر بین زمان لازم برای انجام و پاداش نهایی تعادل برقرار کردهاند که مخاطب از وقت گذاشتن برای آنها لذت میبرد. توجه درست به جزئیات را حتی میتوان در شیوهی ارائهی مینیگیمها به مخاطب دید. تنهایی لیان یا همراه بودن یک نفر با او باعث میشود که شخصیت همراه، نظراتش در رابطه با عملکردتان در مینیگیم را بگوید. همین نکتهی ظاهرا ساده باعث شد که حتی یکی از فرصتهای ورود به محل تجربهی آنها را از دست ندهم.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
ریمیک Resident Evil 4 میداند چهطور مخاطب را وارد بخشهای مختلف خود کند و هیجانزده نگه دارد. زمانیکه در حال عبور از محل زندانی شدن یک دشمن عظیم هستیم، بازی ازطریق صداگذاری، ریاکشن کوتاه لیان و وجود جسمی مشکوک در محیط، باعث میشود که مدام از خودمان بپرسیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد.
ریمیک رزیدنت ایول ۴ همچنین خوب میداند که با چه ریتم و به چه ترتیبی تعداد دشمنها را بیشتر کند، بازیکن را با روشهای متفاوت مبارزهی آنها به چالش بکشد و به معرفی دشمنان جدید بپردازد.
میدانید چرا اینها را خوب میداند؟ چون استاد فوقالعادهای به اسم رزیدنت ایول ۴ دارد. نکات مثبت اصلی گیمپلی این بازی انقدر پررنگ هستند که اگر پس از آن به سرعت سراغ بسیاری از بازیهای اکشن سومشخص چند سال اخیر بروید، بایدها و نبایدهای تولید درست چنین ویدیوگیمهایی را با تمام وجود لمس میکنید.
طراحی مراحل RE4 در سطحی است که بعد از ۱۸ سال میتواند قابل تحسین باشد. حتی معدود کمبودهای قابل لمس گیمپلی هرگز به ماهیت کلی و طراحی اصلی آن آسیب نمیزنند. برای نمونه در ریمیک گاهی اگر به گرگها و گنادوهای پرتابکنندهی دینامیت نزدیک شویم، آنها چند ثانیه توجه زیادی به محل حضور لیان ندارند. این باعث میشود که هوش مصنوعی طی درصد اندکی از ثانیههای بازی به درستی کار نکند و شکست دادن آنها آسان شود.
ولی هنگامی که همین اتفاق رخ میدهد، دشمنهای زیادی میتوانند هوشمندانه ما را گیر بیندازند و به چالش بکشند. بعد با اضطراب شروع به دویدن میکنیم و با سراسیمگی به تلهی انفجاری میخوریم. از آخرین اسپری درمانی موجود در کیف لیان استفاده میکنیم تا زنده بمانیم. سپس از آنجایی که احتمال دارد پشت پلهها جعبهای باشد و در آن گلوله پیدا شود، ریسک را به جان میخریم و به آنجا میرویم. میان همهی آوردههای این گیمپلی پرتنش انصافا تمرکز روی ضعف نسبی هوش مصنوعی طی کمتر از ۱۰ درصد مواقع، به جوک شبیه است.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
بازیسازهای زیادی قبل از عرضهی اثر جدیدشان ادعاهای جالبی را در مصاحبهها مطرح میکنند. بااینحال یاسوهیرو آمپو، کارگردان بازی Resident Evil 4 Remake چند هفتهی قبل حرفی زد که شباهت زیادی به جملات تولیدشده توسط واحد تبلیغات شرکت ندارد.
او توضیح داد که در ابتدا نمیخواست وظیفهی کار روی ریمیک RE4 را بر عهده بگیرد. اما وقتی بازی را دوباره تجربه کرد، به همراه اعضای تیم به این نتیجه رسید که رزیدنت ایول ۴ «همچنان یک شاهکار است و در همین حین میتوان برخی از جنبههای آن را بهتر کرد». بعد از تشخیص این موضوع بود که وی راضی به کار روی ریمیک Resident Evil 4 شد: «احساس کردیم اگر امروز آن را بازسازی کنیم، میتوانیم بهعنوان یک بازی با آن کارهایی حتی بیشتر از قبل انجام دهیم. چنین اِلِمانهایی را شناسایی کردیم و آنجا بود که [کار] شروع شد».
در زمان تجربهی بهترین دقایق ریمیک Resident Evil 4 میتوانم این صحبتهای یاسوهیرو آمپو را بهسادگی باور کنم.
ریمیک Resident Evil 4 براساس تجربهی آن روی PS5 بررسی شد و کد دسترسی به بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفت
۹ نکته که باید قبل از تجربه ریمیک Resident Evil 4 بدانید
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
ریمیک Resident Evil 4 دیروز عرضه شد. اگر میخواهید چند نکته برای لذت بردن بیشتر از گیمپلی بازی را بدانید، این مقاله را از دست ندهید.
برخی از گیمرها دوست دارند که با کمترین اطلاعات ممکن وارد دنیای بازی ویدیویی شوند، اشتباه کنند و یاد بگیرند. بعضی از بازیکنها هم ترجیح میدهند که قبل از تکهتکه شدن توسط دشمنهای متنوع، چند حقه در آستین برای مقابله با آنها داشته باشند. مقالهی پیش رو برای گیمرهای گروه دوم نوشته شده است؛ برای افرادی که میخواهند با آمادگی قبلی به استقبال چالشهای بازی Resident Evil 4 Remake شرکت کپکام بروند.
از آنجایی که ریمیک رزیدنت ایول ۴ را میتوان از بسیاری جهات یک بازسازی وفادارانه به شمار آورد، قطعا خیلی از طرفدارهای قدیمی بازی اصلی هنوز تعدادی از این نکات و راهنماییها را به یاد دارند.
۱- با راکت لانچر میتوان در هر مبارزهای پیروز شد
بارها و بارها وقتی Merchant (تاجر/فروشنده) را در ریمیک RE4 میبینید، یکی از سلاحهای قابل خرید از او چیزی نیست جز یک Rocket Launcher (راکت لانچر) یا به قول خیلیها آرپیجی. راکت لانچر با قیمت ۸۰ هزار پزوتا به فروش میرسد. این قیمت در نگاه اول زیاد به نظر میآید، اما از جایی به بعد اگر در بازی اهل نگه داشتن پول باشید، قطعا میتوانید طی یک موقعیت بهخصوص انقدر برای راکت لانچر خرج کنید؛ مخصوصا اگر روی گشتن درستوحسابی محیطها و جمعآوری همهی اشیا ارزشمند برای فروختن آنها به تاجر وقت بگذارید.
راکت لانچر از قدرت بسیار زیادی برخوردار است؛ تا حدی که وقتی این سلاح ویژه را از تاجر میخرید، او یکجورهایی میفهمد که میخواهید چه کار کنید. تاجر بهنوعی هشدار میدهد که با استفاده از آن توانایی سادهتر کردن جدی یک بخش سخت از بازی را دارید.
شلیک با راکت لانچر به نقطهی آسیبپذیر بدن دشمن، مبارزه را به پایان میرساند. پس اگر یک باس به قدری آزارتان داد که احساس میکردید اصلا از پس آن باسفایت برنمیآیید، سراغ راکت لانچر بروید. پیشنهاد میکنم که اگر حتما میخواهید یک بار از راکت لانچر بهره ببرید و قصد در آغوش کشیدن همهی چالشهای بازی را ندارید، برای نابود کردن Verdugo از آن استفاده کنید. چرا که Verdugo عملا بدون راکت لانچر نمیمیرد. طراحی اصلی مرحلهی رویارویی با او به این صورت است که باید طی چند دقیقهی پراسترس مشغول فرار از دست وی باشید تا آسانسور برسد. اما همانطور که در ویدیو اختصاصی زومجی میبینید، شلیک با راکت لانچر به Verdugo یخزده کار این موجود لعنتی را تمام میکند.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۲- مینیگیم مرچنت برای تمرین شلیک را از دست ندهید
ریمیک رزیدنت ایول ۴ اهل پاداش دادن به گیمرهایی است که برای تجربهی بخشهای مختلف آن وقت میگذارند. یکی از این پاداشها، پرداخت پول کمتر برای بعضی از خریدها است.
در تعدادی از مکانهای مواجهه با تاجر در بازی Resident Evil 4 سال ۲۰۲۳ میتوانید نزدیک او یک آسانسور را مشاهده کنید. اگر سوار آسانسور شوید، به محل تجربهی مینیگیم تمرین شلیک میرسید؛ جایی که چند مسابقه برای بازیکن تعریف شده است و باید با شلیک به مقواهای متحرک دزدان دریایی، امتیاز کسب کرد. در هرکدام از چالشهای طراحیشده توسط Merchant، سلاح یا سلاحهای مشخصی به شما داده میشود. امتیازی که طی زمان مشخصشده با شلیک به درست به اهداف کسب میکنید، باعث میشود در آخر نمرهی آن چالش را بگیرید.
کسب نمرات بالا مثل A در هر چالش، چند توکن را تقدیم شما میکند؛ توکنهایی که در یک دستگاه قرار میگیرند تا تاجر به شما در ازای تجربهی مینیگیم جایزه بدهد. هر جایزه یک Charm نام دارد. آنها عملا فیگورهای کوچکی هستند که به وقتی به Case لیان وصل میشوند، تاثیرات مثبتی روی گیمپلی میگذارند. برای نمونه یکی از آنها باعث میشود که بتوانید راکت لانچر را با ۲۰ درصد تخفیف از تاجر بخرید.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۳- فعالیتهای فرعی پاداشهای منحصربهفردی دارند
همانطور که باتوجهبه نتیجهی تجربهی مینیگیم شلیک متوجه شدید، فعالیتهای فرعی میتوانند در ریمیک Resident Evil 4 تاثیر منحصربهفردی روی تجربهی شما بگذارند. پس اینطور نیست که وقت نگذاشتن روی فلان بخش از گیمپلی بازی را بتوان بهسادگی با انجام کارهایی دیگر جبران کرد.
بازی Resident Evil 4 Remake در مکانهای مختلف پوسترهایی آبی را روی دیوار گذاشته است که فعالیتهای فرعی غالبا سادهای را به شما میسپارند؛ فعالیتهایی شامل کشتن چند موش، پیدا کردن چند نشان در منطقه و حتی مبارزه با دشمن قدرتمند فرعی که میتوان بازی را بدون دیدن او به پایان رساند.
شما در ازای انجام این فعالیتهای فرعی، پاداش بهخصوصی از تاجر میگیرید. او با گوهرهایی صورتیرنگ به اسم Spinel زحمات بازیکن را جبران میکند. ماجرا وقتی جالب میشود که میبینیم تاجر برخی از آیتمهای خود را تنها در بخش Trade و فقط در ازای دریافت Spinel به لیان میدهد؛ درحالیکه بدون انجام فعالیتهای فرعی تعریفشده در پوسترهای آبی، در محیط بازی Resident Evil 4 Remake تعداد بسیار کمی از Spinelها را پیدا میکنید.
از نقشهی نشاندهندهی همهی آیتمهای ارزشمند حاضر در یک محیط تا لیزری که میتواند روی سلاح سوار شود، با Spinel بهدست میآیند. پس به پوسترهای آبی بیتوجهی نکنید. گاهی فقط کشتن سه مار برای گرفتن چند Spinel کافی است.
۴- قرار نیست همهی دشمنها را بکشید
رزیدنت ایول ۴ در بسیاری از بخشها از بازیکن انتظار ندارد که همهی دشمنهای حاضر در محیط را بکشد. اصلا راستش را بخواهید علاوهبر مرحلهی اشلی که در آن راهی به جز مخفیکاری و فرار ندارید، قسمتهایی در بازی Resident Evil 4 پیدا میشوند که مبارزه با همهی دشمنها در آنها واقعا بیفایده به نظر میآید. بازی گاهی حجم بسیار زیادی از دشمنها را روی سرتان خراب میکند؛ نه به این هدف که تکتک آنها را شکست دهید، بلکه به این هدف که مجبور باشید همزمان با تحمل صدای دلهرهآورشان بدوید، پازلهای محیطی را حل کنید و جلو بروید.
البته که مبارزه و گانپلی نقش بسیار پررنگی در بازی رزیدنت ایول ۴ دارد، اما مهم بودن آنها را با ضروری بودن مبارزه در همهی موقعیتها اشتباه نگیرید. جاخالی دادن، دویدن از میان دشمنها و استفادهی حداقلی از مهمات برای پشت سر گذاشتن یک بخش چالشبرانگیز، همگی از اِلِمانهای کلیدی بسیاری از نسخههای سری بازی Resident Evil هستند.
پس اگر در بخشی از بازی احساس میکنید که کشتن تکتک دشمنهای حاضر در یک محیط بیش از اندازه سخت به نظر میرسد، چند دقیقه تلاش کنید که با روش دیگری از مهلکه بگریزید.
اگر دوام و قدرت چاقوی خود را در موقعیتهای مختلف افزایش دهید و هر بار آن را پیش تاجر تعمیر کنید، شانس بیشتری برای فرار از دست دشمنها دارید. چرا که حتی وقتی آنها لیان را موقع تلاش برای فرار میگیرند، با چاقو میتوانید از شرشان خلاص شوید.
راستی از زمانیکه بازی امکان استفاده از جلیقهی محافظ را به لیان میدهد، فورا جلیقه را بگیرید و مدام پیش تاجر برای Repair آن پول بدهید. یک جلیقهی محافظ سالم میتواند تا حد خوبی تضمینکنندهی جان سالم به در بردن لیان از بسیاری از موقعیتهای پرخطر باشد.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۵- با ماشین تحریر بازی آسانتر میشود
استفاده از ماشین تحریر برای ذخیرهسازی قطعی دستاوردهای خود را فراموش نکنید. اگر در بخشی از بازی احساس کردید که دشمنهای قدرتمندی را شکست دادهاید و به هیچ عنوان نمیخواهید پس از مردن دوباره مشغول مبارزه با آنها شوید، به عقب برگردید و دوباره خودتان را به آخرین ماشین تحریر برسانید.
وقتی Save جدید را با ماشین تحریر به وجود میآورید، دیگر حتی اگر بازی را ببندید و چند روز بعد مجددا مشغول تجربهی آن شوید، محیطهای پاکسازیشده همچنان بدون تغییر خواهند بود. حتی اگر مثلا هشت دشمن از ۱۰ دشمن یک محیط عادی در بازی را بکشید و سپس با ماشین تحریر Save کنید، پس از برگشت فقط با دو دشمن باقیمانده در آن محیط روبهرو میشوید.
تازه ایجاد Saveهای مختلف در ماشین تحریر از یک نظر دیگر هم جذابیت دارد. این کار به بازیکن اجازه میدهد که هر وقت خواست بهسادگی با لود کردن یک سیو مشخص، دوباره بخشی از بازی را به همان شکل سابق تجربه کند. تازه شاید گیمر بخواهد بیشتر از یک مرحله به عقب برگردد و مثلا دوباره بازی Resident Evil 4 را از ۵۰ دقیقه قبل تجربه کند؛ تا این بار با استفادهی کمتر از مهمات و انجام کارها به شکل متفاوت، با تیرهای زیاد و آمادگی به استقبال یک باس برود.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۶- خرید دوبارهی سلاح میتواند نجاتبخش باشد
اکثر افرادی که ریمیک Resident Evil 4 را تجربه میکنند، حداقل طی بیشتر مراحل قرار نیست با مسئلهای به اسم کمبود مهمات روبهرو شوند. چرا که بازی تعادل بسیار خوبی در ارائهی آنها به شما دارد.
بااینحال طی تعداد انگشتشماری از بخشهای بسیار سخت و چالشبرانگیز بازی امکان دارد که به اندازهی کافی تیر نداشته باشید؛ مخصوصا اگر به نظر بیاید که فقط میتوانید از یک یا دو سلاح مشخص برای پشت سر گذاشتن چالش بزرگ استفاده کنید. در چنین شرایطی یک راهحل بسیار خوب برای بهدست آوردن تیر وجود دارد. سلاح خود را به تاجر بفروشید و دوباره آن را از او بخرید.
انجام این کار طبیعتا بخشی از پول داخل بازی را مصرف میکند. چرا که مثلا تاجر موقع خریدن یک سلاح از شما، ۶۰۰۰ پزوتا به لیان پول میدهد؛ درحالیکه وقتی دوباره بخواهید همان سلاح را از او بخرید، باید ۱۲۰۰۰ پزوتا پول پرداخت کنید. اما انجام این کار یک سود بزرگ برای بازیکن دارد. وقتی دوباره تفنگ را میخرید، این سلاح گرم پر از گلوله است.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۷- کیف لیان را بزرگ و بزرگتر کنید
یکی از اعصابخردکنترین اتفاقاتی که میتواند موقع تجربهی بازی Resident Evil 4 رخ دهد، چیزی نیست جز اینکه نتوانید یک آیتم را از روی زمین بردارید. این مشکل وقتی به وجود میآید که کیف لیان به اندازهی کافی جا نداشته باشد.
طی بهترین حالت در چنین شرایطی مجبور میشوید وسط نبرد یا حین تلاش برای پیشروی در مرحله، چندین و چند ثانیه مشغول مرتب کردن کیف باشید. در بدترین حالت کیف به قدری پر است که باید بیخیال برداشتن آیتم شوید یا یکی از آیتمهای داخل کیف لیان را از دست بدهید.
پس در هر زمان که تاجر امکان بزرگتر کردن جای کیف با پرداخت پول را به شما میداد، این کار را انجام دهید. اگر همیشه کیف خود را در سریعترین زمان ممکن تا بیشترین حد ممکن بزرگ کرده باشید، به احتمال زیاد هیچوقت موقع برداشتن یک گیاه یا خرید سلاح جدید با مشکل کمبود جا مواجه نمیشوید.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۸- تلهی انفجاری برای دشمن هم خطرناک است
در ریمیک Resident Evil 4 بارها با تلههای انفجاری دیواری مواجه میشوید. بمب روی دیوار قرار دارد و یک سیم به آن بسته شده است. به محض برخورد لیان با سیم، بمب منفجر میشود.
سه روش برای آسیب ندیدن از این تلهها دارید. یک راه واضح، شلیک به بمب با فاصلهی امن از آن است. در روش دوم باید آرام آرام به تله نزدیک شوید و سپس با دکمهی مشخصشده، بمب را خنثی کنید.
راه سوم فقط برای یک نوع از تلههای انفجاری بازی Resident Evil 4 Remake جواب میدهد. برخی از تلههای انفجاری در بازی به قدری در ارتفاع کمی نصب شدهاند که امکان ندارد بتوانید از زیر آنها رد شوید. اما بعضی از آنها هم در ارتفاعی قرار دارند که لیان اگر بنشیند، توانایی رد شدن از زیر سیم را دارد. اگر حواس خود را جمع کنید و با زمانبندی مناسب از زیر این تلههای انفجاری رد شوید، شانس استفاده از آنها علیه دشمنها را دارید.
اگر دشمن در فاصلهای مطمئن مشغول حرکت به سمت لیان باشد، شما میتوانید از زیر تله رد شوید، کمی از آن فاصله بگیرید و سپس انفجار دلنشین بمب با برخورد دشمن به سیم را تماشا کنید.
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
۹- یاقوتها را ارزان نفروشید
در ریمیک Resident Evil 4 یک راه بسیار خوب برای بهدست آوردن پول وجود دارد. آن راه هم چیزی نیست جز جستوجوی کامل محیطها و جمعآوری تمام آیتمهای ارزشمند ممکن. ولی برای اینکه به بیشترین پول ممکن برسید، سنگهای قیمتی پیداشده را اصلا سریع نفروشید.
اجسام ارزشمندی همچون گردنبند را در بازی پیدا خواهید کرد که جای خالی برای قرار دادن یاقوتها دارند. اگر بتوانید این جاهای خالی را با یاقوتهای دارای رنگهای متفاوت پر کنید، درنهایت با فروش آن پول زیادی به جیب میزنید.
ارزشمندترین شی که در بازی رزیدنت ایول ۴ به تاجر فروختم، یک تاج با ۶ جای خالی برای قرارگیری سنگهای قیمتی بود. پس از اینکه بالاخره همهی یاقوتهای لازم با رنگهای متفاوت را داشتم، با فروش تاج هم تروفی و هم ۱۰۰۰۰۰ پزوتا گرفتم. جالب اینجا است که یاقوت زرد را پرداخت سه Spinel از خود تاجر خریدم. قرار دادن آن در تاج و تکمیل ارزش این شی ارزشمند، تاثیر قابل توجهی روی بالا رفتن قیمت فروش آن داشت.
انتشار آپدیتی برای نسخه پلی استیشن ۵ ریمیک Resident Evil 4 برای حل مشکل نور
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
کپکام اعلام کرده درحال تلاش برای رفع مشکل نور سوسوزن بازی Resident Evil 4 Remake روی پلی استیشن ۵ است.
ازآنجاییکه نسخه پلی استیشن ۵ بازی Resident Evil 4 Remake با مشکلات گرافیکیای روبرو است که باعث شده شاهد مشکل نور سوسوزن در این نسخه از بازی باشیم، شرکت کپکام اعلام کرده در حال کار روی راهحلی برای رفع این مشکل است. کپکام، ناشر و توسعهدهنده بازی رزیدنت ایول ۴ ریمیک گفته است این مشکل نور بازی تنها با ترکیب خاصی از تنظیمات اتفاق میافتد.
درعینحال که کپکام اعلام کرده است سازندگان درحال تلاش برای ارائه پچی برای رفع این مشکل هستند، به بازیکنان دستورالعملی داده تا فعلا این مشکل را حل کنند. به بازیکنان PS5 ریمیک رزیدنت ایول ۴ توصیه شده در بخش Display تنظیم Depth of Field را خاموش کنند و در بخش Camera هم تنظیم Motion Blur را روشن کنند. هنوز مشخص نیست آپدیت رفع مشکل اعلام شده چهزمانی عرضه خواهد شد و درحالحاضر بهتر است این راهحل موقتی اعمال شود.
بازی Resident Evil 4 Remake بهتازگی برای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و رایانههای شخصی عرضه شده بود. همچنین نسخه پیسی بازی توانسته بزرگترین عرضه این سری روی پلتفرم استیم را رقم بزند.
زمان عرضه حالت The Mercenaries ریمیک بازی Resident Evil 4 مشخص شد
همه چیز در مورد بازی Resident Evil 4 Remake
شرکت کپکام با انتشار تریلری زمان عرضه بسته الحاقی رایگان The Mercenaries بازی Resident Evil 4 Remake را مشخص کرده است.
بازی Resident Evil 4 Remake هماکنون برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و رایانههای شخصی دردسترس قرار دارد. حالا تریلر جدیدی برای جشن گرفتن عرضه این بازی توسط کپکام منتشر شده که در طی آن تاریخ عرضه The Mercenaries هم مشخص شده است. این حالت بهعنوان یک بسته الحاقی رایگان در روز ۱۸ فروردین (۷ آوریل) عرضه خواهد شد.
حالت The Mercenaries یک مینیگیم است که در طی آن بازیکنان به کشتار دشمنان پرداخته و قبل از تخلیه با استفاده از یک هلیکوپتر، باید امتیازات کافی جمعآوری کنند. کشتن چند دشمن پشت سرهم باعث بهدست آوردن کمبو میشود و باسها هم امتیاز فراوانی ارائه میدهند. همچنین با برداشتن پاداش زمانی، امکان تمدید زمان بازی وجود دارد.
حالت اصلی در سال ۲۰۰۵ شامل پنج کاراکتر قابل بازی بود که هرکدام اسلحه، قابلیت و ابزار متفاوتی داشتند. کپکام تایید نکرده که آیا این حالت در ریمیک هم یکسان خواهد بود یا خیر؛ اما درهرصورت ارزش انتظار را دارد. گفتنی است محتوای انحصاری پلی استیشن ویآر ۲ بازی هم دردست ساخت قرار دارد که بهصورت رایگان عرضه خواهد شد. همچنین شایعه شده کمپین کوتاه Seperate Ways با نقشآفرینی آدا وونگ در همین سال میلادی بهصورت یک DLC پولی عرضه خواهد شد.