بازی Aliens Fireteam جوخه زنومورفکشی جدیدترین اقتباس از سری Alien قرار است یکی دیگر از آن بازیهای چندنفره با محوریت کشتن هیولاها/زامبیها باشد که با الگو از Left 4 Dead ساخته میشوند. اینکه آیا موفق خواهد شد یا نه؛ موضوعی است که برای روشن شدنش باید صبر کنیم.
بازی Aliens Fireteam جوخه زنومورفکشی محصول جدید تیم کولد آیرون استودیوز (Cold Iron Studios) است که چندی پیش معرفی شد و تابستان سال جاری راهی کنسلهای نسل هشتم و نهم میشود. قبل از اینکه وارد بحث شویم، بهتر است در نظر داشته باشیم که این اثر، بر خلاف آخرین اقتباس بزرگ و پرسروصدای سری Alien در جهان ویدیوگیم یعنی بازی Alien: Isolation، هرگز قرار نیست یک تجربهی وحشتآور و نفسگیر باشد.
بازی Aliens Fireteam جوخه زنومورفکشی قرار است یک تجربهی شوتر سومشخص با چاشنی کار تیمی را پیشکش گیمرها بکند. همراه زومجی و این مقاله باشید تا کنار ترجمهی تازهترین مطلب از نشریهی Playstation Official Magazine که با محوریت اثر مورد بحث نگاشته شده، اطلاعات موجود از این بازی را مرور کنیم.
قصهی بازی Alien Fireteam قرار است ماجراهای پس از فیلم Alien 3 را روایت کند. هادسون و جوخهاش حالا روی قمر LV-426 فرود آمدهاند و بهتر از هر شخص دیگر، میدانند در این قمر که از «زنومورفها» پر شده، زنده ماندن هرگز احتمال بالایی ندارد. قصهی بازی قرار است با روایتهایی از جنس خرابکاریهای شرکت Weyland-Yutani هم ترکیب شود و یک ماجرای درستوحسابی را تحویل بدهد.
از آنجایی که قرار است با یک شوتر آنلاین/تیممحور طرف باشیم، از قصهی بازی انتظار بالایی نمیتوان داشت اما در کل، امیدواریم که روایت خوبی را در این اثر، بشنویم و تجربه کنیم. طبق آخرین صحبتهای سازندگان بازی، قصهی Aliens Fireteam در ۳ بخش ۴ مرحلهای جریان دارد و قرار نیست یک داستان کوتاه باشد.
از منظر گیمپلی، اثر مورد بحث فعلا با توجه به نمایشهایی که داشته، قرار است با کنار هم قرار دادن المانهای امتحانپسداده از بازیهایی مثل Left 4 Dead، یک تجربهی شوتر تیمی و آنلاین را برای بازیکنان بهارمغان بیاورد. طبق صحبتهای تیم سازنده و برخی از نمایشهای کموبیش طولانی که از گیمپلی اثر بهاشتراک گذاشته شده، روال هر مرحله به پیشروی در نقشه و مبارزه با زنومورفها تقسیم میشود.
این وسط اما باید با تکمیل کردن اهدافی که برایتان درنظر گرفته شده، داستان را جلو برده و سناریوهای مختلفی از مبارزه با زنومورفها را تجربه کنید. اینکه بازی تا چه اندازه در سرحال نگهداشتن روال گیمپلی و دوری از بهتکرار افتادن موفق میشود یا نه، یکی از مهمترین مواردی است که برای مشخص شدن آن تا زمان عرضهی بازی باید صبر کنیم.
بازیکنان میتوانند Aliens: Fireteam را با کلاسهای گانر (Gunner)، دمولیشر (Demolisher)، تکنسین (Technician) و دکتر/ریکان (Doctor/Recon) جلو ببرند. بازی این دسترسی را بهبازیکنان میدهد تا بتوانند کلاسهای خود را بهشکل دلخواه، شخصیسازی کنند. کنار این موارد، قابلیتهایی مثل آپگرید کردن تفنگها و اضافه کردن ویژگیهای بهخصوص برای آنها، از جمله دیگر دسترسیهای گیمر برای پیشروی در بازی خواهند بود. گفته شده که ۳۰ تفنگ مختلف با ۷۰ ماد و پرک (Perk) متنوع در بازی موجود است تا بهبالا رفتن ارزش تکرار اثر و باز گذاشتن دست گیمر در انتخاب روش دلخواه خود، کمک کنند.
در آن سوی میدانهای نبرد اما، زنومورفهای قاتل حضور دارند. طبق صحبتهای تیم سازنده، حدود ۲۰ گونهی مختلف از زنومورفها در بازی حاضر هستند و گیمر را بهچالش خواهند کشید. این مورد بهخودی خود میتواند روال گیمپلی را تنوع ببخشد و سناریوهای جذابی از مبارزات را خلق کند.
مثلا یک گونه از زنومورفها به سمت شما گلولههای اسیدی پرتاب میکند، گونهای دیگر در دستههای پرتعداد به سمت شما حملهور میشود، یا یک گونهی پرقدرت و بزرگ، بهتنهایی برای تمام کردن کار جوخهی شما، وارد میدان شده و دمار از روزگار تیم شما درمیآورد! داشتن کار تیمی و فعالیتهای تیمیِ فکرشده، در این جور مواقع بهشدت کمک میکند.
سازندگان بازی اعلام کردهاند که محیطهای Aliens Fireteam متنوع و بسیار مهم خواهند بود. این تنوع البته هم از منظر بصری میتواند باعث ایجاد تنوع و رفع خستگی شود و هم اینکه میتواند رفتار زنومورفها را غیرقابل پیشبینیتر بکند. بهاین علت که انگار زنومورفها رفتارهایی «از پیش تعییننشده» دارند (مثل نکرومورفهای سری دد اسپیس) و بههر شکلی، اگر نقشه به آنها دسترسی بدهد، بهشما حمله خواهند کرد و اجازهی حفظ شدن نقاط اسپان شدن خود را بهشما نمیدهند.
مثلا برخی از آن از زیر پای شما یکدفعه حملهور میشود، یک گونهی دیگر از داخل کانالهای جریان هوا به بیرون میپرد و یک گونهی دیگر هم اصلا بدون توجه به این موارد، نعرهزنان و در دستههایی ۲۰ یا ۳۰ تایی بهسمت شما حمله خواهند کرد.
گفتنی است که تیم تولید اثر در نظر دارد تا با دادن دسترسیهایی خاص بهگیمر، ارزش تکرار اثر را بالا ببرد؛ حالا این دسترسیها چه مواردی هستند؟ شما قبل از شروع هر دست، میتوانید تنظیماتی مثل قدرت هوش مصنوعی زنومورفها، تنظیمات نحوهی رندر شدن جزئیات گرافیکی بازی (مثلا حالت سیاه سفید و موارد اینچنینی) یا میزان درجهی سختی و موارد اینمدلی بیشتر را تعیین کنید تا سناریوهای بیشتری برایتان اتفاق بیفتد و روال بازی برایتان تکراری نشود.
تیم کولد آیرون تمرکز بالایی را روی صداسازی و آفرینش افکتهای صوتی گذاشته است. افکتهای صوتی و صداسازیهای بهخصوص که در هر بازی صورت میگیرد، نهتنها در اتمسفرسازی ایفاکنندهی یک نقش بهشدت مهم است، بلکه در مواردی مثل ایجاد حس رضایت و ایجاد حس شلیک کردن با تفنگهای بهخصوص کاراکترها، و حتی ایجاد حس نوستالژی (از طریق اصوات زنومورفها که یادآور موارد مشابه در فیلمهای کلاسیک این سری است) میتوانند برای بازیکن حسآمیزی بکنند.
لازم بهذکر است که موسیقی این بازی را آستین وینتوری میسازد. شخصی که با آفرینش موسیقیایی بازی Journey گیمرهای پرتعدادی را شیفتهی هنر خود کرد. وینتوری اخیرا در بازیهایی مثل John Wick Hex هم در قامت موزیسین ظاهر شد و کارش را عالی انجام داد.
از نظر بصری اما، هنوز اطلاعات خاصی از موتور گرافیکی اثر و موارد اینچنینی در دسترس نیست. اما بهنظر میآید که قرار است با یک بازی درجهی یک (از منظر بصری) طرف باشیم. البته که در ویدیوهای منتشر شده از گیمپلی بازی، یک سری ضعف در پیادهسازی و اجرای انیمیشن کاراکترها دیده میشود که احتمالا، در زمان عرضه با چنین مواردی روبهرو نخواهیم شد.
بازی Aliens Fireteam یک اثر اکشن سومشخص با محوریت تجربهی تیمی (ترجیحا آنلاین) است که در تاریخی نامشخص از تابستان سال جاری، راهی کامپیوتر و سایر پلتفرمهای نسل ۸ و ۹ خواهد شد. تا بهامروز، موارد خاصی از این بازی بهنمایش درنیامده که خبر از یک اثر نوآور و هیجانانگیز بدهد. در وهلهی اول، Aliens Fireteam برای طرفداران سری فیلمهای «بیگانه» و صدالبته، اشخاصی که تجربهی چندنفرهی بازیهای زامبی/هیولامحور را دوست دارند، جذاب بهنظر میآید.
این روزها بازیهای بسیار زیادی با الگوبرداری از Left 4 Dead ساخته میشود که در نهایت، فراموش هم میشوند. اخیرا آثار بسیار زیادی از همین سبک بازیها را دیدیم که در مرحلهی توسعه قرار دارند؛ که یکی از آنها همین بازی Aliens Fireteam است یا مثلا بازی Back 4 Blood. باید صبر کنیم و ببینیم که در نهایت، خروجی این محصولات چقدر باکیفیت از آب درخواهد آمد.
«قسمتهای مهمی از این مقاله با محوریت ترجمهی مطلبی که در نشریهی Playstation Official Magazine منتشر شده، بهرشتهی تحریر درآمده است»