مایکروسافت جزئیات فنی گواهینامه Designed For Xbox را برای مانیتور و تلویزیونهای گیمینگ اعلام کرد.
این روزها شاهد معرفی مانیتورهای گیمینگ، مخصوص کنسولهای Xbox Series X/S هستیم که از برندهایی نظیر ایسوس و فیلیپس رونمایی شدهاند. مایکروسافت در اقدامی هوشمندانه گواهینامهای را تدوین کرده است که به نوبه خود میتواند یک ایده تبلیغاتی جذاب باشد. اما بد نیست بدانید که قوانین نهفته در این گواهینامه بسیار جالب توجه بوده و در ادامه به سراغ آنها خواهیم رفت. یک مانیتور گیمینگ مخصوص ایکس باکس دارای چه ویژگی و تفاوتهایی است؟
در ابتدا شرکت Philips نخستین مانیتور گیمینگ جهان که گواهینامه Designed For Xbox را یدک میکشید، معرفی کرد. پس از آن ایسوس و سپس ایسر وارد این حوزه شده و مانیتورهای گیمینگی را رونمایی کردند که دارای گواهینامه Designed For Xbox بوده و به طور خاص برای کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس بهینه سازی شده بودند.
شرکت مایکروسافت طی همکاری با ایسر، ایسوس و فیلیپس، مانیتورهایی را طراحی و عرضه کرده است که به دلیل استفاده از ویژگیهایی خاص، گواهینامه Designed For Xbox را به همراه دارند. از آنجایی که به مانند بسیاری دیگر از گواهینامهها، کاربران نیازمند اطلاع از جزئیات فنی آن هستند، این شرکت اقدام به انتشار جزئیات فنی گواهینامه گواهینامه Designed For Xbox کرده است.
مانیتورهایی که دارای گواهینامه Designed For Xbox هستند به طور خاص برای کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت بهینه سازی شدهاند؛ البته برای استفاده از آنها تنها به کنسولهای Xbox محدود نخواهید بود. مانیتور ۲۸ اینچی ایسر XV282K KV، مانیتور ۴۳ اینچی ایسوس XG43UQ و مانیتور غول پیکر ۵۵ اینچی فیلیپس P 559M1RYV، سه مانیتوری هستند که به تازگی در این راستا معرفی و قیمت گذاری شدهاند. گرانترین آنها نیز مانیتور Philips 559M1RYV است.
طبق گواهینامه Designed For Xbox هر سه مانیتور از رزولوشن UHD/4K پشتیبانی کرده و میتوانند بازیهای UHD/4K را با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا کنند. آنها از درگاه HDMI 2.1 بهره برده و تعدادی از آنها، از فناوری AMD FreeSync که در کنسولهای نسل نهم نیز موجود است، پشتیبانی میکنند. طبق این گواهینامه مانیتورهای گیمینگ ایسوس نیازمند پشتیبانی از استاندارد HDR، دست کم در بخش نرم افزاری هستند. در نتیجه لزومی بر پشتیبانی سخت افزاری وجود نداشته اما تا کنون هر سه سازنده، در بخش سخت افزاری داستان نیز HDR را لحاظ کردهاند.
با توجه به مشکلات فنی که در گذشته نیز به آنها اشاره کردیم، مایکروسافت فشاری برای پشتیبانی از Dolby Vision با نرخ فریم بالا به سازندگان مانیتور وارد نمیکند؛ چرا که همین حالا نیز هیچ یک از تلویزیونهای موجود امکان نمایش بازیهای UHD/4K را با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه ندارند. تاکید این شرکت به سمت HDR قرار داشته و به نظر میرسد که مایکروسافت هم متوجه برتریهای HDR به نسبت Dolby Vision در این بخش شده است. همچنین در این گواهینامه به لزوم پشتیبانی از VRR نیز پرداخته شده است.
افزون بر بخش مانیتورها، مایکروسافت با کمپانی LG نیز وارد همکاری شده و بخشی از OLEDهای ۴۸ اینچی این شرکت را به عنوان مدلهای گیمینگ مناسب Xbox Series X/S معرفی میکند. مایکروسافت با ورود به این حوزه و همکاری با سازندگان تلویزیون و مانیتور، یک شیوه جدید از تبلیغات و بازاریابی را نیز در پی گرفته است که بدون شک برای آن بسیار مفید خواهد بود.