نقد و بررسی بازی Forza Motorsport 7
سال ۲۰۱۶ را باید سال ریسینگ در نسل هشتم دانست. عرضهی Dirt 4، F1 2017 و Project CARS 2 که هر کدام به شکل گستردهای به موفقیت دست یافتند، کار را برای انتشار دو سری مسابقهای انحصاری سونی و مایکروسافت طی سال جاری، Gran Turismo و Forza مشکل کرده بود.
مخصوصا شمارهی هفتم «فورتزا» که باید علاوه بر رقابت با ریسینگهای قدرتمند امسال، در مقایسه با نسخههای نسل هشتمی پیشین سری نیز حرفهایی برای گفتن داشت. مسلما انتظار از شمارهی جدید شبیهساز مایکروسافت بالاست و به طور خلاصه، فورتزا ۷ بیشتر از اینکه جهش و انقلاب در سری ایجاد کند، موتوراسپورت را با تکامل روبرو کرده و در انجام این امر، واقعا میدرخشد.
پس از انتشار «هورایزن ۳» در سال گذشته و بلوغ زیر سری آرکید، حال نوبت استودیوی خوش نام Turn 10 و بازگشت موتوراسپورت است تا بار دیگر مارا به پیستها و شبیهسازی مسابقات در سومین تجربهی موتوراسپورت روی ایکسباکس وان دعوت کند. اولین نسخهی نسل هشتمی در سال ۲۰۱۳ به عنوان لانچ لاینآپ وان عرضه شد و در کنار اینکه تغییرات چندانی همراه نداشت، با مشکلات عمدهای چون کمبود محتوا نیز روبرو بود، اما از طرفی سیستم فوقالعادهای چون «درایواتار» را معرفی کرد که خبر از حضور فورتزا در نسل جدید میداد.
سیستمی که عملکرد هوش مصنوعی را بر اساس رفتار و سبک رانندگی شما شبیهسازی میکرد و سعی در ارائهی تجربهای واقعی داشت. در سال ۲۰۱۵ نسخهی ششم همزمان با مناسبت ده سالگی فرانچایز عرضه شد و فورتزا را با جهشی به مراتب بزرگتر همراه کرد. معرفی ویژگی چون سیستم آب و هوا و قابلیت رقابت در تاریکی شب، برای اولین بار، موجب شد تا فورتزا ۷ با چالشی بزرگتر روبرو باشد. پس Turn 10 باید سعی میکرد تنها در فاصلهی زمانی دو سال، نسخهی جدیدی را توسعه دهد و همزمان سعی کند از زیر سالهی جهش ده سالگی سری خارج شود.
کوتاه بودن زمان توسعه از طرفی و سیر تکامل شمارههای قبل از طرف دیگر، جای خلاقیت چندانی برای تیم ساخت نگذاشته بود؛ پس تلاش تیم توسعه برای ارائهی یکی تجربهی کامل و کم نقص صورت گرفت.
سیستم پویا آب و هوا، مشخصهی اصلی Forza Motorsport 7
چرخهی شب و روز حس و حال خاصی دارد، انجام یک مسابقهی طولانی از نیمه شب تا سحرگاه و دیدن طلوع خورشید حین رانندگی در پیست، حال و هوای عجیبی برای فورتزا ۷ به ارمغان آورده است، اما از آن بهتر آب و هوای داینامیک خودنمایی میکند. تصور کنید یک مسابقه را در شرایط آب و هوای ابری از خط استارت آغاز میکنید. کمکم در پس زمینه صدای ابرها به گوش میرسد و انجین بازی رعد و برق زیبایی را به تصویر میکشد. آهسته باران شروع به باریدن میکند و با طی کردن مسیر بیشتر و گذر زمان، باران به رگبار تبدیل میشود و پس از مدتی بارش قطع شده و مه غلیظی مسیر مسابقه را فرا میگیرد.
با پیش روی بیشتر خورشید به آسمان باز گشته، اما چالههای آب ایجاد شده در مسیر پس از بارش، کاملا شرایط رانندگی متفاوتی را ایجاد میکنند. زیباییهای بصری و احساسی بازی در کنار وجود کاتالیزور تکنولوژی پیشرفتهی شبیهسازی زیبای آسمان و حرکت زندهی ابرها را در نظر بگیرید؛ طراحی خاص هندلینگ خودروها و گیمپلی که شرایط آب و هوایی متفاوت، فیزیک دگرگون شدهای را پیش رویتان میگذارد را هم مد نظر داشته باشید تا به این نتیجهگیری مهم برسیم که آب و هوا یکی از مهمترین المانهای حاضر در نسخهی هفتم است. مکانیکهای وابسته به این سیستم کاملا در خدمت وجود یک تجربهی بهتر هستند.
موتور اسپورت ۷، بزرگترین فورتزا تا به امروز است. وجود بیش از ۷۰۰ خودرو و ۳۰ پیست باعث شده تا با کاملترین تجربه روبرو باشیم. از وجود پیستهای واقعی چون Silverstone گرفته تا مسیرهای ساختگی ریودوژانیرو و دوبی، تا وجود Maple Valley که شما را روزهای خوب فورتزا در بازهی زمانی پیش از ایکسباکس وان باز میگرداند، همه و همه در کنار دیگر مسیرها که پیشتر هم در فورتزا ۶ تجربه کرده بودیم، در نسخهی هفتم حضور پیدا کردهاند و البته اینبار تجربهای کاملا متفاوت را به مخاطب هدیه میکنند.
این ارائه مدیون وجود ساز و کار تازهی وابسته به آب و هوای پویا در موتوراسپورت ۷ است. آب و هوای داینامیک با وجود بیش از ۱۶ حالت متفاوت باعث خلق تجربهی جوی فوقالعاده و ارائهی حس اتمسفریک خاصی شده است که قبلا هیچ وقت آن را تجربه نکرده بودیم. حتی در شرایطی که فورتزا ۶ قابلیت آب و هوای متغییر را همراه داست، اما استاتیک بودن آن صدمهی جدی به پیکردهی القای احساس وارد کرده بود و این مشکل بزرگترین ضعف نسخهی ده سالگی بود که به نحو احسن در موتوراسپورت ۷ پوشش داده شده و حال آن را به عنوان نقطهی قوت معرفی میکند.
طراحی هندلینگ و کنترل مناسب برای هر ۷۰۰ خودرو به خوبی صورت گرفته تا هر کدام حس رانندگی خاص خود را داشته باشند. از نظر ظاهری و مدلینگ هم همچنان فورتزا به رسم گذشته، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در کنار ظاهر مناسب و تعداد چند ضلعیهای فراوان در طراحی اتومیبلها، سعی شده تا داخل خودرو هم طراحی دقیقی داشته باشد تا کسانی که با دید کاکپیت بازی میکنند، تجربهی کامل و لذت بخشی داشته باشند.
زاویهی دیدی سوم شخص هم با ضرابت و تکانها کاملا هماهنگ شده تا حس شبیهسازی را القا کند. هر چند که ایراداتی برای کنترل برخی خودروهای بزرگ و کامیونها در این دید وجود دارد. باید دوربین در این حالت به صورت پویا طراحی میشد تا با توجه به انتخاب هر خودرو، زاویه و فاصله طوری تعیین شود که مشکلی با دید جلو وجود نداشته باشد.
در کنار آفرینش یک بازی ریسینگ فوقالعاده از نظر کیفی، مهمترین موضوعی که بیشتر از یک دهه نام Turn 10 را بر سر زبانها انداخته و این مسئله را به عنوان میراث همیشگی فورتزا معرفی کرده است؛ سطح گرافیگی سری بوده. از نظر فنی و بصری، همچنان فورتزا یکی از بهترین نمونههای حاضر در بازار است و این مهم همواره موجب گشته فرانچایز در هر نسخه پکیج مناسبی را به دست هواداران برساند.
در حقیقت دو بعد فنی و بصری گرافیک موتوراسپورت کاملا در خدمت بازی و اهداف آن هستند. از نظر فنی اجرای ۶۰ فریمی ثابت بازی به صورت راک سالید که هرگز در هیچ شرایطی افت محسوسی ندارد، به رسیدن جایگاه والی گیمپلی یاری رسانده و جلوههای بصری زیبا، طراحی خودروها، پیستها و آب و هوا زیباییهایی گرافیکی بازی را به رخ میکشد. هرچند که گفته شد سطح دیداری بازی یکی از بهترینهاست، اما جزئیات در برخی مسیرها کم کار شده است و نمود اصلی این کمبود پیستهاییست که در کنار آن درخت وجود دارد.
دیزاین بد و دو بعدی برخی درختها گاهی جلوهی نامناسبی ایجاد میکند؛ البته باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که اجرای بازی روی کنسول ضعیفتر ۵ ساله به صورت ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم، تیم Turn 10 را مجبور کرده که برای گیمپلی و تعهد به برخی استانداردهای فنی، برخی ویژگیهای بصری را فدا کند. در شرایطی که عملکرد گرافیکی باری روی سختافزار قدیمی ایکسباکس وان کاملا چشمگیر است، اما تصور اجرای فورتزا ۷ روی هیولای جدید مایکروسافت برای طرفداران سری شگفتانگیز خواهد بود.
اجرا شدن ۶۰ فریم ثابت به صورت ۴K با وجود جزئیات بیشتر و کیفیت بافتهای بالاتر، همچنین تنظیمات HDR کاملا دلیلی منطقی برای خرید وان ایکس ارائه میدهند. همچون قبل صداگذاریها در سطح بالایی قرار دارند. هرچند از نسخهی پنجم پخش موزیک حین مسابقات حذف شد، اما حالا این ویژگی به شما اجازه میدهد که غرش اگزورها و پنجه زدن تایرها بر سطح آسفالت را بهتر بشنوید.
به طور کلی دیگر خاموش کردن قابلیتهای کمکی و درجه سختی رانندگی برای شما امتیازی همراه ندارد! گرفتن چنین تصمیمی کمی عجیب است و البته اجازه داده تا بتوان در هر لحظه حین مسابقات Assisstها را دستکاری کرد. به صورتی که دیگر تنظیمات درجهی سختی رانندگی روی پول دریافتی شما تاثیری ندارد
به رسم گذشته، شروع بازی در پیست جدید با خودروی جدید آغاز میشود. این بخش که در حقیقت حکم قسمت آموزشی بازی را دارد در مسیر جدید دوبی و با یک پورش ۹۱۱ GT2 RS ’۱۸ شروع میشود. تنظیمات اتوماتیک روشن، ترمز خوردکار سر پیچها، درایوینگ لاین و مواردی از این دست، کاملا نشان میدهد که فورتزا ۷ به نسبت قبل کمی سادهتر شده و اهداف گستردهای را دنبال میکند. در فرم کلی موتوراسپورت ۷ نسبت به دیگر نسخهها آسان شده است و دلیل آن را باید در جذب مخاطب جدید و نگه داشتن هوادارانی که از هواریزن به سری علاقهمند شدهاند، ریشهیابی کرد
. به طور کلی دیگر خاموش کردن قابلیتهای کمکی و درجه سختی رانندگی برای شما امتیازی همراه ندارد! گرفتن چنین تصمیمی کمی عجیب است و البته اجازه داده تا بتوان در هر لحظه حین مسابقات Assisstها را دستکاری کرد. به صورتی که دیگر تنظیمات درجهی سختی رانندگی روی پول دریافتی شما تاثیری ندارد، این بخش به انتخاب درجه سختی درایواتارهای رقیب و استفاده از مادها واگذار شده است.
با بالاتر بردن درجه سختی درایواتارها مسابقات برای شما چالش برانگیزتر میشود، اما گاهی هوش مصنوعی در این بخش واکنش مناسبی ندارد و مدام باعث بر هم خوردن تعادل خودروی شما و تصادفهای پیدرپی میشود. البته به طور محدود شاهد اتفاق افتادن چنین مواردی هستیم. اما مادها که از فورتزا ۶ به سری اضافه شدند در اینجا نقش پررنگتری را ایفا میکنند. هر ماد ماموریت متفاوتی را پیش روی شما میگذارد و اگر بتوانید طی مسابقه درست آن را انجام بدهید، در انتها پول بیشتری نیز دریافت میکنید. مثلا سبقتهای درستی داشته باشید، یا مسابقه را تا انتها از دید کاکپیت دنبال کنید. برخی هم بر درجه سختی و Assisstها تاکید دارند که در نوع خود جالب هستند.
اما نکتهی منفی مربوط به این بخش، این موضوع است که مادها تنها از طریق Prize Createها که در واقع حکم همان لوت باکسها را دارند در دسترس هستند. برای به دست آوردن لوت باکسها باید هزینه کنید و ممکن است درون آنها هر چیزی باشد. عنصر شانس در مادها جایگزین تواناییهای بازیکن شده است و تاحدودی نیز بازیکن را به قمار وادار میکند.
در کنار مادها، گاهی لوت باکسها خودروی رایگان همراه دارند. سیستم کلاسبندی و دستیابی به خودروهای بهتر در فوترزا ۷ تغییر کرده تا این بخش هم تا حدودی در خدمت لوت باکسها باشد! با به دست آوردن و خریدن خودروهای بیشتر، امتیاز کالکشن گاراژ شما بالاتر میرود و میتوانید به سطحهای بیشتر که شامل خودروهای کلاس بالاتر هستند دست یابیید.
در نسخههای قبل تمام اتومیبلها از ابتدا در دسترس بودند، اما فورتزا ۷ شما را در این بخش محدود کرده. سیستم جدید دستیابی به خوردروها جالب طراحی شده، اما بیشتر برای یک ریسینگ در ساب ژانر آرکید مناسب است. دیگر موردی که از لوت باکسها ممکن است برای شما به دست آید، لوازم و تجهیزات ظاهری راننده، همچون دستکش و کلاه است.
فورتزا ۷ راننده را به عنوان یک عنصر جدید در بازی معرفی میکند و میتوان ظاهر و جنسیت رانندهی خود را شخصیسازی کنید که ارزش بخش کریر را بالا برده. به طور کلی باید کریر موتوراسپورت را بهترین در تمام ۷ نسخه بدانیم. مسابقات همیشگی در ۶ سطح و بازگشت عالی شوکیسها که تنوع بسیار خوبی به کریر بخشیدهاند، در کنار مادها و شخصیسازیهای پر شمار، ارزش بخش تک نفره با بسیار بالا بردهاند.
پس از طی کردن چرخهی عرضهی دو ساله، Turn 10 با موتوراسپورتش برای باز پس گیری تاج و تخت ریسینگ بازگشته است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هرچند که گفته شد بازی تا حد زیادی ساده شده است، اما همچنان با خاموش کردن تنظیمات کمکی و بالابردن درجهی سختی، با یک فوترزای اصیل و مشکل برای هواداران سر سخت ریسینگهای شبیهساز روبرو هستیم. موتوراسپورت ۷ دستیافتنی برای بازیکنان جدید و متعهد و وفادار برای حرفهایهای ژانر طراحی شده است.
شاید همراه نداشتن ویژگیهای چندان جدید برای افرادی ناراحت کننده باشد، اما مشخصا رسیدن به چنین محتوا و سطح کیفی در دو سال برای بسیاری تعجب برانگیز است. راز نهفتهی این مسئله را باید همکاری و تعامل دو استودیوی Turn 10 و پلیگراند دانست؛ موضوعی که ایکسباکس وان را به یک پلتفرم رویایی برای دوستداران ریسینگ بدل کرده.
طی چهار سال، ۵ ریسینگ انحصاری برای این پلتفرم عرضه شده که سطح کیفی فوقالعادهای داشتهاند و این چرخه ادامه دارد. فوترزا ۷ نیز اولین عنوان در سری است که با پشتیبانی از Play Anywhere سعی در جذل مخاطبان رایانههای شخصی دارد. به هر شکل موتوراسپورت ۷ به صورتی عرضه شده است که مطمئنا تا ۲ سال با محتوای تکنفره، چندنفره و اکسپنشنها مخاطبان را تا عرضهی شبیهساز انحصاری آتی سیراب نگه میدارد.