ناامیدی مانند یک چاه است در اعماق زمین، جایی دور از دسترس نور خورشید، جایی تاریک، جایی که تنها صدایی که شما را همراهی میکند نفسهای شما و صدای سکوت است، آن بیصدای بلند. امید یعنی از جای خود بلند شویم به بالا برویم، یعنی وقتی آن باریکه نور را دیدیم، به یاد خورشید و طلوعش، شروع به صعود کنیم و با تمام سختیها از چاه تاریک بیرون بیاییم.
این باریکه نور آغاز راه Ezra برای بیرون آمدن از چاه بود.
The Thin Silence یک بازی دو بعدی ساخته استودیو ۲ نفره 2pm Studio، وابسته به سایت CheckPoint، است. CheckPoint یک خیریه مخصوص گیمرهایی است که از مشکلات ذهنی رنج میبرند و کسی را ندارند که مشکلاتشان را درک کند. The Thin Silence روایت Ezra Westmark را از هنگامی که خودش را منزوی میکند تا وقتی که شجاعت تصمیم گرفتن و امید را مییابد نمایش میدهد. در واقع هدف این اثر نشان دادن سپیدی بعد از شب سیاه برای گیمرهایی است که دچار افسردگی یا ناامیدی هستند، برای آنکه شاید قوت قلبی برای آنها باشد. این اثر در قالب یک بازی Adventure با یک سیستم واکنش Item با محیط ارائه شده است است. اکنون با ما باشید تا ببینیم The Thin Silence (از این پس TTS) به عنوان یک بازی چقدر در هدف خود موفق بوده است.
TTS سعی میکند به طور سمبلیک به رهایی از ناامیدی و رسیدن به امید بپردازد. از همان ابتدای داستان Ezra درمانده و ناامید در گوشهای تاریک زیرِ زمین نشسته و هنگامی که باریکهای از نور را میبیند تصمیم میگیرد از زیر زمین به سطح زمین برگردد، در این راه او با شک و تردید، ترس، حس تسلیم شدن و … میجنگد تا در نهایت به امید برسد. داستان بازی مانند یک رمان ادبی است و گاهی اوقات بیش از حد سمبلیک و کلیشهای میشود. این موضوع به شدت هدف اصلی بازی را تضعیف میکند و بسیاری از مواقع آنطور که سازنده انتظار دارد، تاثیر نمیگذارد.
در TTS شما به مدت ۴ تا ۵ ساعت پازل های متنوع را حل کرده و هم زمان داستان بازی را پیش میبرید، البته اگر به دنبال همه Collectibleها و Achievementهای بازی باشید باید وقت بیشتری برای بازی بگذارید. پازلهای TTS به صورت واکنش آیتمها با محیط است، مثلا با کفش به سنگها لگد زده و آنها را جابهجا میکنید یا با یک اهرم کلیدها را باز و بسته میکنید. سیستم واکنش بازی بسیار خوب کارشده و از این نظر با پازلهای متنوعی روبهرو هستیم، اما تنوع، تنها ویژگی خوب این پازلهاست. پازلهای بازی عالی و شاهکار نیستند، اما ضعیف و بد هم نیستند بلکه تنها پازلهایی متنوع و معمولی هستند. بزرگترین جذابیت بازی ترکیب آیتمهای مختلف، مثلا همان اهرم که از ترکیب قلاب و تابلو راهنما ساخته میشود، و استفاده از آنها در بازی است، اما یک مشکل در این زمینه این است که هنگامی که آیتمها زیاد میشوند واقعا امتحان کردن و دسترسی به هرکدام بسیار وقت گیر و حوصله سر بر است.
موسیقی بازی بسیار جذاب است، معمولا با محیط بازی و حس درونی Ezra در آن لحظه بسیار سازگار است و حسی که میخواهد گیمر داشته باشد را کاملا به گیمر منتقل میکند. مثلا لحظهای که Ezra دچار اضطراب شده موسیقی کاملا حس اضطراب Ezra را به شما نشان میدهد یا وفتی Ezra به مفهوم پشت یک نوشته فکر میکند، موسیقی حالت رمزالود میگیرد.
در زمینه گرافیکی هم با بازی زیبایی روبهرو هستیم که سبک مخصوص خود را دارد. پس زمینهها عالی طراحی شدهاند و رنگها بخوبی نشان دهنده وقت روز هستند، مثلا هنگام طلوع همه چیز سایهای نارنجی دارد یا هنگام شب همهچیز سایهای سیاه دارد. تاثیر نور هم در بازی به خوبی در تضاد با تاریکی نشان داده شده است. در بازی صحنههای زیبایی نیز طراحی شدهاند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. تنها مشکل بازی در این بخش طراحی شخصیتها است که میتوانست بهتر باشد. همچنین رابط کاربری بازی نیز بیش از حد ساده است همچنین طرح (layout) کمی ضعیف کیبورد نیز دیگر مشکل بازی است.
بازبینی تصویری:
محیط و پس زمینه بازی زیباست – سایه نارنجی این عکس به خوبی حس طلوع را میدهد.
طراحی شخصیتها؛ از نظر فنی تقریبا با بازی بدون باگی روبهرو هستیم
وقتی روشنایی ترس و ناامیدی را از بین میبرد.
وقتی Ezra اشتباهاتش را به یاد میاورد
ترکیب آیتمها
هک کردن سیستمها در بازی
نشستن روی صندلیها باعث میشود کل محیطی که باید از آن عبور کنید را ببنید و از موسیقی زیبایی که پخش میشود لذت ببرید.
نکات مثبت
آیتمها
موسیقی خوب
امید
نکات منفی
بیش از حد سمبلیک بودن
پازلهای معمولی
سخن آخر:
The Thin Silence سعی میکند که اثری انگیزشی و در عین حال سرگرم کننده باشد و در عین اینکه تقریبا در مورد دوم موفق ظاهر میشود، به علت بیش از حد سمبلیک و کلیشهای بودن، در هدف اصلی خود هیچ چیز جدیدی برای ارائه دادن نخواهد داشت.
Verdict
The Thin Silence tries to be an inspirational and at the same time an entertaining game, and while it is almost successful at the later, due to being too symbolic and cliché, it fails in its main goal and has nothing new to provide.
Score : 6