همه چیز در مورد DirectStorage مایکروسافت
DirectStorage مایکروسافت حالا میتواند سرعت لودینگ تمام بازی ها را افزایش دهد.
DirectStorage یک فناوری معرفی شده توسط مایکروسافت است که میتواند مدت زمان بارگذاری یا همان لودینگ بازیهای نصب شده روی حافظههای SSD را کاهش دهد. حالا مایکروسافت DirectStorage 1.2 را به عنوان نسخه جدید این فناوری معرفی کرده است که میتواند از هارد دیسکهای مکانیکی (HDD) نیز پشتیبانی کند.
مایکروسافت به تازگی نسخه جدید فناوری DirectStorage را معرفی کرده است که با ویژگیهای و بهروزرسانیهای جدید براساس بازخورد کاربران توسعه یافته است.
این API که به گیمرهای وعده کاهش چشمگیر زمان لودینگ در بازیهای مختلف را میدهد، اخیراً یک بهروزرسانی چشمگیر از طرف مایکروسافت دریافت کرده است و به نسخه DirectStorage 1.2 ارتقا پیدا کرده است.
DirectStorage 1.2 اکنون توانایی افزایش سرعت بارگذاری بازیهای نصب شده روی هارد دیسکهای مکانیکی (HDD) را دارد، یک ویژگی چشمگیر که توسعهدهندگان بازی از مایکروسافت درخواست کرده بودند.
هارد دیسکها برای جبران زمان جستجوی طولانی خود به خواندن بافر نیاز دارند، در حالی که DirectStorage به طور سنتی به فایلها در حالت بافر نشده دسترسی پیدا میکند. این مسئله باعث شده بود که DirectStorage در HDDها کاربرد نداشته باشد.
با این بهروزرسانی جدید، HDDها نیز میتوانند از مزایای DirectStorage بهرهمند شوند، به طوری که دادههای ذخیرهشده روی آنها مستقیماً توسط پردازنده گرافیکی قابل دسترسی خواهد بود.
از دیگر ویژگیهای DirectStorage 1.2 میتوان به قابلیت خارج کردن فایلهای بازیها از حالت فشرده (Decompressing) به صورت همزمان از طریق قابلیت شتابدهنده محاسباتی شیدرهای پردازندههای گرافیکی مدرن اشاره کرد.
مایکروسافت همچنین ابزاری جدیدی را برای بازیها معرفی کرده است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا بفهمند که آیا فایلهای بازیها توسط پردازنده گرافیکی در حال خارج شدن از حالت فشرده است یا از پردازنده (CPU) برای این کار استفاده میشود.
این مسئله زمانی که با فرمتهای فشردهسازی مختلف یا عدم ناسازگاری فایلها مواجه هستیم، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
این مکانیسم همچنین به بازیهای در حال اجرا بر روی سیستم اجازه میدهد تا کیفیت داراییهای در حال نمایش (مانند رزولوشن بافتها) را تنظیم کنند تا عملکرد کند HDDها در فرایند خارج کردن فایلها از حالت فشرده را جبران کنند.
یک فناوری رو به رشد و کاربردی از مایکروسافت
مایکروسافت به تدریج و با انتشار بهروزرسانیهای جدیدتر برای DirectStorage در حال کاهش الزامات سختافزاری آن است.
در ابتدا این فناوری تنها به حافظههای SSD از نوع NVMe محدود شده بود، اما در مرحله بعد به دستگاههای AHCI مانند حافظههای SSD نوع SATA نیز گسترش یافت. اکنون نسخه جدید این فناوری عرضه شده و میتواند از هارد دیسکهای مکانیکی قدیمیتر و کند نیز پشتیبانی کند.
مژده به PC گیمرها؛ قابلیت DirectStorage ایکس باکس به ویندوز ۱۰ میآید
یکی از ویژگیهای کنسولهای بازی Xbox Series X و S که مایکروسافت از همان ابتدا بر روی آن مانور میدهد، فناوریها و تکنیکهای بکار رفته جهت بارگذاری سریع تر بازیها و فایلهای آنها است. حالا مایکروسافت اعلام کرده است برخی از نوآوریهای ایکس باکس جدید را به ویندوز ۱۰ می آورد و از SSD های معمولی پشتیبانی میکند.
ریزمعماری Xbox Velocity از چندین نوآوری و فناوری جدید به منظور بارگذاری سریعتر دادهها از حافظه ذخیره سازی و کاهش تأخیر در دسترسی پردازنده مرکزی و گرافیکی به دادهها بهره میبرد. طبیعتاً چنین بهبودهایی به خلق یک تجربه بهتر برای گیمرها؛ به ویژه در بازیهای جهان باز که دادههای زیادی بارگذاری میشوند میتواند کمک کند.
رابط برنامه نویسی DirectStorage یکی از چهار ستون تشکیل دهنده Xbox Velocity Architecture است که مایکروسافت آن را به ویندوز ۱۰ هم میآورد. مایکروسافت در خلال رویداد Game Stack Live 2021 بخشی از مشخصات سیستم مورد نیاز برای استفاده از این قابلیت جدید در بازیها را اعلام کرد.
در حالی که تصور میشد برای استفاده از این قابلیت جدید حداقل به یک SSD بر پایه PCIe 4.0 نیاز باشد، مایکروسافت همگان را شگفت زده کرد و حالا می دانیم با SSD های PCIe 3.0 NVMe هم سازگار است. البته نباید به سازگاری DirectStorage با درایوهای SATA حتی فکر هم کرد.
به گفته مایکروسافت رابط برنامه نویسی DirectStorage موجب برقراری ارتباط سریعتر و بهتر میان بخش حافظه و پردازنده گرافیکی میشود. با این حال برای پشتیبانی از آن باید پردازنده گرافیکی با DirectX 12 سازگار باشد. البته از آنجایی که تقریباً کلیه پردازندههای گرافیکی کنونی از DirectX 12 پشتیبانی میکنند، جای نگرانی نیست.
مایکروسافت به منظور تشریح چگونگی کارکرد DirectStorage بر روی ویندوز ۱۰، ویدئو بالا را منتشر کرده است. آنطور که مایکروسافت ادعا میکند DirectStorage جدیدترین تحول در دنیای گیمینگ است و موجب حذف زمان انتظار برای بارگذاری بازیها و مراحل آنها میشود.
نسخه پیش نمایش فناوری DirectStorage برای PC تابستان پیش رو در اختیار توسعه دهندگان قرار میگیرد و مایکروسافت میکوشد آنها را ترغیب کند تا موتورهای بازی خود را با این فناوری نوین بازطراحی کنند.
معجزه فناوری DirectStorage مایکروسافت؛ برابری SSD قدیمی با نسل جدید
نتایج جالب یک بررسی نشان میدهد در وجود رابط برنامه نویسی DirectStorage 1.1 API مایکروسافت اختلاف کارایی یک اس اس دی PCIe 5 با یک اس اس دی PCIe 3 شاید آنطور که تصور میکردیم نباشد. جزئیات جالب از تأثیر این رابط برنامه نویسی بر سرعت لود و اجرای بازیها را در شهر سخت افزار بخوانید.
نتایج بنچمارک DirectStorage
بنچمارک داخلی بازی Forspoken ابزار خوبی برای مقایسه تأثیر استفاده از رابط برنامه نویسی DirectStorage مایکروسافت و همچنین نسلهای مختلف SSD ها است.
نتایج این بنچمارک نشان میدهد با وجود ترکیب کردن هفت سطح یا صحنه مختلف، اختلاف کارایی میان یک اس اس دی PCIe Gen5 x4 مجهز به کنترلر Phison E26 با یک اس اس دی PCIe Gen3 x4 در حد سه ثانیه است. همچنین اختلاف کارایی با یک اس اس دی نسل چهارم به ۴۰۰ میلی ثانیه محدود میشود.
این نتایج در حالی است که بر روی کاغذ اس اس دیهای PCIe Gen3 بسیار کُندتر از نسلهای جدیدتر هستند اما ظاهراً در عمل تفاوت آنها محسوس نیست. البته آنچه که اشاره شد منحصراً در باب گیمینگ است.
ظاهراً الگوریتم فشرده سازی بکار رفته در DirectStorage قادر است تفاوت سرعت نسلهای مختلف SSD ها را کم رنگ کند. هم اکنون تنها یک بازی سازگار با DirectStorage در دسترس است اما این احتمال وجود دارد که با گسترش بهکارگیری آن، اس اس دیهای PCIe قدیمیتر دست کم در گیمینگ قادر به رقابت با نسلهای جدیدتر باشند.
با وجود اینکه خرید یک اس اس دی نسل جدید PCIe Gen5 x4 هنگام تهیه سیستم جدید ایده خوبی به نظر میرسد، اما به نظر میرسد DirectStorage تحول بزرگی در این زمینه باشد و اس اس دیهای قدیمیتر هم بتوانند همان کارایی را ارائه کنند.
فناوری DirectStorage مایکروسافت یک شمشیر دو لبه است؛ کاهش زمان لودینگ در ازای کاهش نرخ فریم
مایکروسافت فناوری DirectStorage را با هدف سریع روند بارگذاری و حذف لودینگهای طولانیمدت بازیهای نسل جدید معرفی کرده است. اگرچه این فناوری به طور چشمگیری توانسته در آزمایشهای مختلف به وعده خود عمل کند، اما به نظر میرسد که بر روی عملکرد کارتهای گرافیک تأثیر منفی داشته و باعث کاهش ۱۰ درصدی نرخ فریم نهایی میشود.
فناوری DirectStorage شرکت مایکروسافت میتواند زمان بارگذاری بازیهای نسل جدید را کاهش دهد. بااینحال، به نظر میرسد که استفاده از این فناوری و کاهش مدت زمان لازم برای لودینگ بازیها ممکن است با بهای قابلتوجهی همراه باشد.
بر اساس تازهترین آزمایشها و بررسیهای منتشر شده توسط یک نشریه آلمانی دنیای گیم، فناوری DirectStorage ممکن است به طور چشمگیری عملکرد کارت گرافیک شما را تضعیف کند.
فناوری DirectStorage میتواند روند فشردهسازی فایلهای بازیها را از پردازنده به کارت گرافیک منتقل میکند. این کار باعث میشود که مدتزمان لازم برای لود شدن بازی به شکل چشمگیر کاهش یابد.
مایکروسافت با نسخه آزمایش این فناوری نشان داد که استفاده از DirectStorage باعث میشود که بازگذاری بازیها تا سه برابر سریعتر از حالت عادی شود. البته این تغییرات بسته به سختافزار مورداستفاده توسط شما ممکن است کمی متفاوت باشد.
با این حال، مایکروسافت با معرفی فناوری DirectStorage به گیمرها وعده داده که صفحات لودینگ بازیها بهزودی برای همیشه از بین خواهند رفت.
کاهش فریم در ازای لودینگ سریعتر؟
با وجود اینکه اغلب شرکتها و رسانههای دنیای فناوری بر روی کاهش مدتزمان لودینگ بازیهای مختلف به لطف DirectStorage تمرکز دارند، نشریه آلمانی فوقالذکر یک قدم به جلو برداشته و تأثیر این فناوری بر نرخ فریم ارائه شده توسط کارت گرافیک را بررسی کرده است.
برای انجام این آزمایش بازی جدید Forspoken از شرکت Square Enix در نظر گرفته شده که به فناوری DirectStorage مجهز شده است. سختافزارهای مورد استفاده نیز شامل یک پردازنده قدرتمند Core i9-12900K اینتل و یک کارت گرافیک GeForce RTX 4090 است.
نتایج به دست آمده از آزمایش فوق نشان داد که برای رسیدن به بهترین عملکرد و بالاترین نرخ فریم باید از حافظههای پرسرعت SSD نوع SATA استفاده کنیم. در مقابل، هنگام استفاده از حافظهای M.2 (که معمولاً سریعتر از حافظههای SATA هستند)، نرخ فریم نمایش داده شده ضربه شدیدی خورد و به طور متوسط ۱۰ درصد کاهش یافت.
اگرچه این عدد قابلتوجه به نظر میرسد، اما تفاوت کم تر از ۱۰ فریم بر ثانیه در پیکربندیهای مختلف را نمایش میدهد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، به این معنی که با وجود کاهش متوسط نرخ فریم با حافظههای M.2، گیمپلی همچنان روند و بدون اشکال بود.
در حال حاضر نمیتوان با قطعیت گفت که این کاهش ۱۰ درصدی نرخ فریم به استفاده از فناوری DirectStorage مربوط بوده است. علاوه بر این، آزمایشهای انجام شده در رزولوشن 4K صورت گرفتهاند و تفاوت عملکرد بهاحتمال زیاد در رزولوشنهای پایینتر مثل 1080p یا 1440p افزایش خواهد یافت.
از طرف دیگر، در این آزمایش کارت گرافیک پرچمدار انویدیا یعنی RTX 4090 مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین جالب خواهد بود که فناوری جدید DirectStorage مایکروسافت با استفاده از کارتهای گرافیک ضعیفتر یا حتی قدیمی مورد بررسی قرار گیرد.
با تمام این تفاسیر، محققان حتی پیش از شروع این آزمایش هم اعلام کرده بودند که فعالسازی فناوری DirectStorage احتمالاً بر روی عملکرد کارتهای گرافیک تأثیر منفی خواهد داشت. بههرحال، این فناوری همچنان در دست توسعه قرار دارد.
مایکروسافت مدعی شده که DirectStorage یک فناوری تغییر دهنده دنیای گیم است و به توسعهدهندگان و گیمرها اجازه خواهد بود که با حذف لودینگهای طولانی، تجربه گیمینگ بهتری داشته باشند.
مایکروسافت: کاهش استفاده از CPU و لود سریعتر بازیها با DirectStorage 1.1
امسال مایکروسافت نسخه اول فناوری DirectStorage را برای آزادی عمل بیشتر کارتهای گرافیک و افزایش سرعت لود بازیها معرفی کرد. خبر خوب اینکه نسخه ۱.۱ با عملکرد بهتر و کاهش شدت استفاده از CPU در راه است. جزئیات بیشتر درباره DirectStorage 1.1 را در شهر سخت افزار بخوانید.
کاهش استفاده از CPU در گیمینگ با DirectStorage 1.1 مایکروسافت
در نسخه اول یا همان DirectStorage 1.0، امکان افزایش سرعت لود بازیها از روی حافظههای اس اس دی NVMe پرسرعت وجود داشت. با این حال هنوز فایلهای بازیها برای خروج از حالت فشرده (Decompression) به پردازنده مرکزی فرستاده میشدند و تنها پس از آن به حافظه ویدئویی منتقل میشدند.
DirectStorage 1.1 این چرخه را به کلی دگرگون میکند و دیگر نیاز نیست فایلها برای Decompression به پردازنده مرکزی بروند. با اضافه شدن پشتیبانی از Decompression به کمک پردازنده گرافیکی در نسخه ۱.۱ و با توجه به توانایی بالاتر GPU ها در انجام کارهای موازی، انتظار میرود این تغییر به بهبود چشمگیر سرعت لود بازیها کمک کند.
مایکروسافت تصویری هم از مقایسه عملی رابطه برنامه نویسی DirectStorage 1.1 با DirectStorage 1.0 ارائه کرده است که نه تنها نشان میدهد تأخیر از ۲.۳۶ ثانیه به ۰.۸ ثانیه رسیده، بلکه شدت استفاده از CPU هم از ۱۰۰ درصد به ۱۵.۰۸ درصد کاهش یافته است.
طبق اعلام مایکروسافت DirectStorage 1.1 با تمامی پردازندههای سازگار با Shader Model 6.0 و DirectX12 کار میکند اما بهترین عملکرد را میتوان از پردازندههای گرافیکی با پشتیبانی از DirectX12 Ultimate انتظار داشت. اگرچه هر دو ویندوز ۱۰ و ۱۱ از DirectStorage 1.1 پشتیبانی خواهند کرد، اما ویندوز ۱۱ گزینه بهتر و سریعتر خواهد بود.
به زودی کیت توسعه DirectStorage 1.1 در دسترس سازندگان بازی و توسعه دهندگان قرار میگیرد اما هنوز خبری از اعلام زمان عرضه آن برای گیمرها نیست. بنابراین باید منتظر اضافه شدن پشتیبانی از DirectStorage 1.1 به بازیها ماند.
برای بهره مندی از مزایای DirectStorage در افزایش سرعت اجرای بازی ها، باید بازی های شما بر روی SSD NVMe نصب شوند.
قابلیت DirectStorage مایکروسافت برای PC منتشر شد؛ بارگذاری سریع و دقیقتر بازیها
مایکروسافت اعلام کرده بود که یکی از مهمترین فناوریهای بکارگرفته شده در کنسول ایکس باکس سری ایکس یعنی قابلیت DirectStorage را برای کامپیوترهای شخصی نیز منتشر خواهد کرد. حالا پس از گذشت یک سال، کاربران PC نیز به این مهم دست پیدا کردهاند. اما این قابلیت چیست و چگونه کار میکند؟
DirectStorage یکی از ارکان مهم معماری ایکس باکس سری ایکس است که در آن حجم عظیمی از دادهها بجای تیکه بر CPU برای خارج کردن آن از حالت فشرده، از یک درایو NVMe پرسرعت به GPU استریم میشود. این قابلیت که به اصطلاح DirectStorage API یا «رابط برنامه نویسی دایرکت استوریج» نامیده میشود در واقع این امکان را فراهم میسازد که نقشه و محیط بازیها دقیقتر و سریعتر از قبل بارگیری شوند.
اکنون مایکروسافت میگوید DirectStorage API برای کامپیوتر نیز منتشر شده است و از امروز، بازیهای ویندوز میتوانند با پشتیبانی از رابط برنامه نویسی دایرکت استوریج عرضه شوند. به گفته مایکروسافت، انتشار نسخه عمومی این SDK با اجازه دادن به توسعهدهندگان برای استفاده کاملتر از سرعت جدیدترین دستگاههای ذخیرهسازی، عصر جدیدی از زمان بارگذاری سریع و دقیق جهان بازیهای رایانهای را آغاز میکند.
خبر خوب دیگر آنکه، علیرغم پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر استفاده از ویندوز ۱۱ برای تجربه این قابلیت در گیمینگ، اما دایرکت استوریج در ویندوز ۱۰ نیز پشتیبانی میشود.
اما باید بدانید که بازیهای پشتیبانی شده از این قابلیت، هنوز در دسترس نیستند. در حالی که توسعهدهندگان از ماه جولای به نسخه پیشنمایش این فناوری دسترسی داشتند، امروز تنها یک سوت آغاز از سوی مایکروسافت برای کسانی است که ممکن است به این فناوری ورود کنند.
در واقع، شروع واقعی ممکن است تا ۲۳ ماه مارس در کنفرانس توسعهدهندگان بازی (GDC)، جایی که AMD و شرکت توسعهدهنده Luminous Productions در آن حضور دارند، به طول بینجامد. در این مراسم قرار است دو شرکت مذکور توضیح دهند که چگونه قابلیت DirectStorage را به بازی Forspoken، یکی از اولین بازیهای سازگار با این فناوری، آوردهاند. تاریخ در نظر گرفته شده برای عرضه بازی Forspoken نیز ۱۱ اکتبر خواهد بود، چرا که هفته گذشته انتشار آن به تعویق افتاد.
همچنین ممکن است کاربران تردیدهایی داشته باشند که آیا توسعه دهندگان واقعاً از نهایت سرعت فضای ذخیره سازی NVMe بهره خواهند برد یا خیر، چرا که بسیاری از گیمرهای کامپیوتر هنوز به سمت حافظههای SSD سریع NVMe حرکت نکردهاند و حتی بازیهایی مانند Ratchet and Clank: Rift Apart که مانور زیادی روی لودینگ سریع آنها با SSD شده بود، در PS5 کمتر از حد انتظار ظاهر شدند.
با این حال، اگر بازیهای ویندوز از نظر تئوری بتوانند همان ترفندهای SSD را مانند کنسولهای PS5 و Xbox Series X انجام دهند، به این معنی است که یک پله پتانسیل بازیهای نسل بعدی را افزایش میدهد.
خبر ویژه مایکروسافت برای گیمرها؛ ذخیره ۴۰ درصد از توان پردازنده با استفاده از DirectStorage
مایکروسافت همزمان با عرضه ویندوز ۱۱ روی قابلیت DirectStorage و گیمینگ این سیستم عامل مانور زیادی داده و حال مشخص شده این فناوری علاوه بر کاهش زمان بالا آمدن بازیها در ویندوز، نفعهای دیگری نیز برای کاربران دارد.
فناوری DirectStorage که پیش از این در کنسول Xbox برای افزایش سرعت اجرای بازیها استفاده شده بود، به ویندوز ۱۱ نیز افزوده شده است. این قابلیت که قرار است زمان لود شدن گیمها را برای کاربران سیستم عامل ویندوز کاهش دهد، میتواند تا ۴۰ درصد فشار را از روی پردازنده دستگاه نیز بردارد.
یکی از اعضای تیم توسعه دهنده فناوری DirectStorage برای ویندوز، میگوید این فناوری برای استفاده حداکثری از توان سختافزاری کامپیوتر شخصی شما طراحی شده است. این فناوری در کنار یک درایو NVMe میتواند بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از توان پردازنده را در هنگام بازی ذخیره نماید.
باید در نظر داشته باشید که DirectStorga در نسخه 19H1 و بالاتر ویندوز ۱۰ نیز قابل استفاده است، اما با آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۱ سازگاری بسیار بالاتری دارد. کاهش فشار روی CPU در هنگام بازی میتواند برای گیمرها بسیار مفید باشد و امکان اجرای بهتر بازیهای سنگین و به ویژه جهان باز را برای پردازندههای قدیمیتر نیز فراهم آورد.
DirectStorage همچنین برای افرادی که میخواهند گیمپلی بازیهای خود را همزمان ضبط یا استریم کنند نیز بسیار مفید خواهد بود. در نظر داشته باشید که بازیها نیز باید به صورت مستقل از این فناوری پشتیبانی کنند و تاکنون تنها بازی Forspoken به لیست پشتیبانی از DirectStorage در ویندوز ۱۱ افزوده شده است.
توسعه دهندگان میگویند که زمان لودینگ بازی Forspoken با SATA SSD به لطف فناوری DirecStorage از ۱۰ ثانیه به تنها ۱ ثانیه رسیده است. حال باید دید که با افزوده شدن بازیهای جدید به لیست پشتیبانی از DirectStorage، آیا کاربران بیشتری برای نصب ویندوز ۱۱ متقاعد خواهند شد یا خیر.
Arc A770 اینتل توانست کارت های گرافیک انویدیا و AMD را در زمینه عملکرد DirectStorage 1.1 مغلوب خود کند
حدود یک هفته قبل، نسخه جدید فناوری DirectStorage توسط مایکروسافت منتشر شد تا توسعهدهندگان دنیای گیم با استفاده از این فناوری مدتزمان مورد نیاز جهت بارگذاری یا لود شدن بازیهای خود را به شکل چشمگیر کاهش دهند. حالا وبسایت Compusemble دست به کار شده و کارتهای گرافیک ردهبالا تولید شده توسط شرکتهای انویدیا، AMD و اینتل را هنگام استفاده از ویژگی DirectStorage با یکدیگر مقایسه کرده و به نتایج جالبی رسیده است.
با وجود گذشت مدت کوتاهی از عرضه DirectStorage 1.1 توسط مایکروسافت، اکنون شاهد انتشار آمار مربوط به بنچمارک کارتهای گرافیک تولید شده توسط انویدیا، AMD و اینتل هستیم.
وبسایت Compusemble بهتازگی برای بررسی عملکرد کارتهای گرافیک پرچمدار تولید شده توسط این شرکتها یک ابزار بنچمارک توسعه داده و نتایج بهدستآمده را در کانال یوتیوب خود به نمایش گذاشته است.
این API به پردازنده اجازه میدهد تا تعداد چرخههای حیاتی موردنیاز برای وظایف سنگین را کاهش داده و بدون دخالت سیستمعامل و استفاده از پردازنده در سطوح بالاتر، از کارت گرافیک برای خارجکردن اشیای درون بازی از حالت فشرده، استفاده شود.
زمانی که حافظههای NVMe درخواست دریافت اطلاعات و دادهها را ارائه میکنند، فناوری DirectStorage 1.1 مایکروسافت میزان بارگذاری داده بر روی پردازنده را محدود میکند.
فناوری DirectStorage چیست و چه کاربردی دارد؟
DirectStorage اساساً یک فناوری مرتبط با گیم است که هدف اصلی آن کاهش مدتزمان لازم برای لود شدن (Loading) یا همان بارگذاری بازیهای نسل جدید است. ازآنجاکه بازیهای جدید بسیار حجیم هستند و مدتزمان لازم برای بارگذاری اطلاعات آنها روی حافظه ممکن است در برخی موارد بسیار طولانی شود، مایکروسافت فناوری DirectStorage را (که پیش از این روی کنسولهای ایکس باکس وجود داشت) همراه با سیستم عامل ویندوز ۱۱ ارائه کرده است.
در بنچمارکهای صورت گرفته، پلتفرم Compusemble کارتهای گرافیک رده بالا تولید شده توسط شرکتهای انویدیا، AMD و اینتل مورد بررسی قرار گرفتهاند تا میزان مدیریت و عملکرد آنها در زمینه خارج کردن اطلاعات از حالت فشرده مورد با یکدیگر مقایسه شود. کارتهای گرافیک تست شده توسط این پلتفرم عبارتاند از:
- کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT از شرکت AMD
- کارت گرافیک Arc A770 از شرکت اینتل
- کارت گرافیک GeForce RTX 4080 از شرکت انویدیا
هر سه کارت گرافیک با پردازنده اینتل Core i9-12900K از خانواده Alder Lake جفت شدند. نکته جالب آن است که هر دو محصول توانستند در زمینه خارجکردن اطلاعات از حالت فشرده، حدود ۲.۵ برابر بهتر از پردازنده اینتل عمل کنند.
البته کارت گرافیک Arc A770 اینتل توانست عملکرد بسیار بهتری نسبت به کارتهای گرافیک Radeon RX 7900 XT و RTX 4080 از خود به نمایش بگذارد.
نتایج بهدستآمده از این آزمایش نشان داد که کارت گرافیک Arc A770 میتواند با سرعت ۱۶.۸ گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را جابهجا و از حالت فشرده خارج کند. این در حالی است که کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT همان اطلاعات را با سرعت ۱۴.۶ گیگابایت بر ثانیه (اختلاف سیزده درصدی) پردازش کرد.
در این زمینه کارت گرافیک GeForce RTX 4080 توانست کمی از رقیب ساخت AMD خود بهتر عمل کرده و سرعت ۱۵.۳ گیگابایت بر ثانیه را به ثبت برساند. با این حال، همچنان از محصول تولید شده توسط اینتل یعنی کارت گرافیک Arc A770 همچنان عقبتر بود.
با تمام این تفاسیر، استفاده از فناوری DirectStorage 1.1 مایکروسافت به کارتهای گرافیک فوقالذکر اجازه داد که زمان بارگذاری دادهها را از پنج ثانیه به یک ثانیه کاهش دهند. اگرچه عملکرد این سه کارت گرافیک بر روی کاغذ کمی با یکدیگر متفاوت است، اما عملاً هر سه بهواسطه DirectStorage 1.1 توانستهاند شاهد بهبود کارایی باشند.