پرجست و جوترینهای گوگل در سال ۲۰۱۷
مردم دنیا در سال ۲۰۱۷ میلادی دنبال چه چیزهایی بودند و چطور فکر می کردند؟ بیشترین جست و جوهای گوگل بخشی از جواب این سوال را دارد.
هربار که سال میلادی به آخرین روزهایش نزدیک می شود، گوگل یک گزارش سالانه از تمام کلماتی که در نقاط مختلف دنیا جست و جو شده اند، منتشر می کند. این گزارش ها همیشه حسابی در دنیا سر و صدا به پا می کنند. برای هر منطقه از جهان، جداگانه در دسترس هستند و یک قسمت هم دارند که روی هر بخش از این جهان متمرکز می شود یا می تواند بگوید، کلمه های «پرجست و جو» یا «ترند» در چه زمان هایی بیشتر ذهن دنیا را به خودشان مشغول کرده اند.
با بررسی نتایج این جست و جوها می توان یک نقشه فرهنگی از کشورها یا جهان کشید و فهمید دنیا چطور به مسائل اطرافش نگاه می کند. این نتیجه بخشی از تحلیل هایی است که درباره «پر جست و جو»ها مطرح شده است.
زمانیکه گوگل به وجود آمد، فقط یک سایت کوچک بود که می توانست چند چیز ساده را جست و جو کند اما به مرور آن قدر پیشرفت کرد که در تمام دنیا ریشه دواند و حالا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. یاهو و بینگ سیستم هایی بودند که بعد از آن به بازار آمدند و مدت کوتاهی بعد تمرکزشان را به جای دیگری معطوف کردند. گوگل و نتایج جست و جویش این روزها یکی از مهم ترین ابزارهای سنجش وضعیت روانی، اجتماعی، تقسیم ثروت و… در تمام دنیاست.
هر ماه صفحه ویژه ترندها (نتیجه های پرجست و جوی گوگل) در یک صفحه ویژه منتشر می شود. بعضی از پراستفاده ترین جست و جوها هم در یک صفحه ویژه وجود دارند، نمودارشان کشیده شده است و بعضی از نتایج اولیه- بدون این که نیاز به جست و جو باشد- برای کاربر به نمایش در می آید.
همه این کارها باعث می شود اولا کاربر سریع تر به داده هایی که نیاز دارد برسد و دوم، مصرف انرژی گوگل را پایین می آورد. سال که به روزهای آخر نزدیک می شود، تمام این داده ها را کنار هم می گذارند و براساس آن، وضعیت جوامع مختلف را تحلیل می کنند.
اگر داعش و تکفیری ها در سال گذشته میلادی جز پرجست و جوترین واژه ها بودند، امسال- با وجود این که داعش همچنان زنده بود- کمتر کسی نام شان را جست و جو می کرد. این اتفاق می توانست چند دلیل داشته باشد، از جمله کم شدن ترس از داعش، پایین آمدن حساسیت نسبت به آن ها یا بی تفاوت شدن آدم ها نسبت به این موضوع. هرچه باشد، گوگل یک ابزار دقیق برای پی بردن به حس و حال آدم هاست و با استفاده از الگوریتم های ریاضی پیچیده، نمودار جست و جوها را مشخص می کند.
۱۰۰ میلیارد: این تعداد متوسط جست و جوهای گوگل در یک ماه است که توسط یک میلیارد نفر انجام می شود.
۱۰.۸۹ درصد: فقط همین قدر از اینترنت چین به گوگل وصل است و بقیه اینترنت داخلی و پرسانسور است.
۲.۲۶ میلیون مگاوات ساعت: این میزان کال انرژی ای است که شرکت گوگل در یک سال، فقط برای جست و جوی کاربرانش مصرف می کند.
۰.۲ گرم: این میزان کربن دی اکسیدی است که به ازای هر ۱۰۰ بار جست و جو وارد جو زمین می شود؛ معادل سوختن یک لامپ ۶۰ وات برای ۲۸ دقیقه.
آنالیزگرهای گوگل نتیجه های جست و جو را چطور مرتب می کنند؟
«سیمون راجرز» خبرنگار فناوری و آنالیزکننده داده در گوگل می گوید: «ما با چندین و چند میلیارد جست و جو در سال طرف هستیم. از طرفی دیگر، این داده ها بیش از اندازه زیاد هستند و نمی توانی به سادگی و با سرعت همه چیز را آنالیز کنی.
برای این که کارمان تا حدودی راحت شود، در طول سال، در زمان هایی که یک اتفاق در حال رخ دادن است، ما داده ها ر ا در همان دقایق اول بسته بندی و آنالیز می کنیم. با این حساب، در روزهای آخر سال اکثرا با بسته هایی آنالیز شده طرف هستیم که باید آن ها را کنار هم گذاشت. این داده ها به تفکیک منطقه، شهر و کشور در اختیار ما قرار می گیرد.»
• توافق پاریس و تغییرات اقلیمی برای یک ماه درصدر اخبار بودند؛ جزییات تعهدات کشورها و وضعیت ترامپ در توافق هم در یک دوره زمانی زیاد جست و جو شد.
در بخش هایی از نمودار هم نام «ملانیا» همسر ترامپ دیده می شد که به خاطر ظاهر خاص و شغل گذشته اش (مانکن بودن) مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفته بود. در دنیای سیاست مایکل فلین» معاون ریاست جمهوری آمریکا رتبه بهتری به دست آورد. درگیری ها و تظاهرات برضد دولت آقای موزرد هم در صدر جست و جوهای سیاسی در یک دوره زمانی مشخص بود اما به مرور همه چیز تحت تاثیر مسائل دیگری قرار گرفت.
با شروع سال ۲۰۱۷ میلادی مسائل دیگری بودند که مهم به نظر می رسیدند. این سخنگو در نهایت ترامپ را «حباب جست و جوی اینترنتی» نامید که در دوره ای باد شد، به حد مشخصی رسید و بعد ناگهان غیبش زد.
پرجست و جو ترین های گوگل چه کلماتی بودند؟
بیت کوین، رسوایی جنسی هالیوود و چند بازی، جزء پربازدیدترین واژه های جست و جو شده گوگل در سال گذشته میلادی هستند. این ها البته قابل پیش بینی ترین واژه ها بودند. در مقابل، توفان های آمریکا و ترامپ هم یک دوره ای زیاد سرچ شدند اما در دنیا مردم سرشان به موضوع های دیگری گرم بود.
۱. تکنولوژی؛ Technology
در سال ۲۰۱۷ همه چیز در دنیا- حتی فاجعه های بزرگ طبعی، جنگ و…- تحت تاثیر دنیای فناوری بود. رتبه های اول در دست آخرین مدل های آیفون بود، بعد هم بیت کوین که نوعی پول دیجیتال و تقریبا نوظهور است. بعد از همه این ها، رسوایی جنسی بازیگران و کارگردانان مطرح می شد و توفان ایرما آمریکا.
۲. آدم ها؛ People
سه نفر در رتبه بیشتر آدم های جست و جو شده در گوگل ۲۰۱۷ بودند. باورتان بشود یا نه، هیچ کدام از این افراد مقام سیاسی یا اقتصادی ویژه ای نداشتند. هر چند از رسانه ها و محتوایشان این طور به نظر می رسید که بشار اسد، ابوبکر البغدادی یا دونالد ترامپ بیشتر مورد توجه هستند اما داستان طور دیگری رقم خورد.
«ملت لوئر» مجری یک برنامه تلویزیونی معروف در آمریکا به نام Today Show پرجست و جوترین کلیدواژه ۲۰۱۷ در بین انسان ها بود. دو مقام بعدی به «هاروی واینستین» و «کوین اسپیسی» رسید؛ هر سه کسانی بودند که به رسوایی جنسی متهم شده بودند.
۳. چطور؟؛ ?How
«چطور؟»، «چگونه؟» یا همان How در زبان انگلیسی پرجست و جوترین کلمه سال بود. عبارت های زیادی با این کلیدواژه جست و جو شده بودند و استفاده از این کلمه محدود به نقطه خاصی هم نبود. حتی سوژه هایی که با این کلیدواژه جست و جو می شد، متفاوت و عجیب بود لزوما هیچ تناسبی با دیگری نداشت. از پرجست و جوترین عبارت هایی که «چطور» و «چگونه» را همراه شان داشتند،
این ها بودند: «آتش سوزی طبیعی (در جنگل) چطور شروع می شود؟»، «موشک های طبیعی (در جنگل) چطور شروع می شود؟»، «موشک های کره شمالی تا چه فاصله ای را می توانند هدف بگیرند؟» و «دیوار (مرزی بین آمریکا و مکزیک) چقدر هزینه بر می دارد؟»
۴. بازی؛ Game
بازی های خاصی امسال جزء پرجست و جوها بودند. امسال دو کلیدواژه اصلی در رده بازی ها به دو پدیده کاملا متفاوت رسید. رتبه اول به بازی «پوکمون گو» رسید و دومین مسئله ای که ذهن دنیا را درگیر کرده بود، «بازی المپیک» بود. دو جست و جوی بعدی به Play به عنوان کلیدواژه ای در دنیای موسیقی اشاره داشت و انتهای نخ را که می گرفتی به دو خواننده می رسیدی که سال پیش از دنیا رفته بودند: «پرسن» و «دیوید بویی».