۱۱ مکان در بازی ها که براساس دنیای واقعی ساخته شدهاند.قطعا در ساخت بازی از دنیای واقعی الگو برداری میشود و در بیشتر اوقات منبع این الگو مشخص است اما در بعضی بازیها این امر به چشم نمیآید. در ادامه به ۱۱ مورد از مکانهای میپردازیم که از دنیای واقعی الهام گرفتهاند.
ساخت و تجسم جهان بازی کار بسیار دشوار و زمانگیری است به همین دلیل شرکتهای سازنده برای بهتر و سریعتر شدن این روند از دنیای واقعی الگوبرداری میکنند. در بازیهایی مانند GTA V و L.A. Noire کاملا مشخص است که شهر بازی براساس شهرهای واقعی ساخته شدهاند، اما بسیاری از بازیها مرجع ساخت مکانهای درونشان مشخص نیست. در ادامه با ۱۱ تا از این شهرها یا سازهها آشنا میشویم که مرجع الهام آنها کمتر شناخته شدهاند.
این مطلب شاید بخشی از داستان بازیها را برای شما فاش کند


ساختمان اورواچ نکسوز در بازی Half-Life 2
شهر City 17 در بازی Half-Life 2 در اروپا شرقی واقع شده و استودیو ولو در ساخت آن از سبک معماری اروپایی استفاده کرده است. اما ساختمان Overwatch Nexus تنها سازه در شهر است که میتوان با اعتماد گفت الگوی ساخت آن بهطور مستقیم از دنیای واقعی میآید. ساختمان اورواچ نکسس قبل از تهاجم Combine سازهای با کاربرد سیاسی بود اما اکنون محل اصلی استقرار نیروهای Overwatch است.
ساختمان اورواچ نکسس از پارلمان صربستان در بلگراد (پایتخت صربستان) الهام گرفته است. با اینکه گنبد معروف پارلمان صربستان در بازی به زیبایی دنیای واقعی نیست اما ساختمان اورواچ نکسس در بازی Half-Life 2 و پارلمان صربستان در ساختار کلی و ورودی طاق شکل آن شباهت های چشمگیری دارند.
در بازی Half-Life 2 به این الگو برداری اشارهای نشده ولی در فایلهای تصویری متعلق به ساختمان اورواچ نکسس نام این بنا پارلمان است که به الهام گرفتن آن از پارلمان صربستان اشاره میکند.

جزایر وومپا در بازی Crash Bandicoot
بازی Crash Bandicoot در جزایر فانتزی Wumpa واقع در جنوب شرقی استرالیا اتفاق میافتد. این مجمع الجزایر در نزدیکی تاسمانی قرار دارد که وجود باندیکوت نواری شرقی (نژاد اصلی Crash و بومیان تاسمانی) این موضوع را تایید میکند. جالب است بدانید باندیکوتها ترجیح میدهند در هنگام غروب از خواب بیدار شوند، این ویژگی به شخصیت کرش که علاقمند به چرتزدن است شباهت زیادی دارد.
جزایر Wumpa از سه جزیره تشکیل میشود: اول جزیره N.Sanity که محیطی گرمسیر دارد، دوم جزیره Wumpa که سردسیر است و گاهی البته شاهد بارش برف در آن هستیم و درنهایت جزیره Cortex که دکتر نئو آن را آلوده کرده است.
شهر راکونسیتی در بازی Resident Evil
استودیوی Capcom تا به حال منبع الگو خود در ساخت Raccoon City را تایید نکرده، اما شهر راکون سیتی شباهت زیادی با شهر اسپرینگفیلد در ایالت میزوری دارد. کپکام در بازی Umbrella Chronicles، راکون سیتی را شهری ۱۰۰ هزار نفری در غرب میانه آمریکا معرفی میکند که جمعیت یکسانی با اسپرینگفیلد در زمان ساخت بازی دارد. همچنین بین کوههای Arklay (جایی که عمارت Spencer در آن واقع است) و کوههای Ozark در ایالت میزوری شباهت چشمگیری دیده میشود و با مشاهده عکسهای شهر اسپرینگفیلد تشابه بین این شهر و شهر راکون سیتی بسیار واضح است.
نکته جالب دیگر وجود تونلهای دستسازی است که در کوههای Ozark دیده میشوند و توجیه خوبی برای وجود تونلهای زیرزمینی بین عمارت Spencer و شهر راکون سیتی است. با اینکه این نتایج تئوری هستند ولی برای تصادفی نبودن این نتایج تشابه زیادی وجود دارد.

شهر یونگن-جایا در بازی Persona 5
مانند شهر کاموروچو در بازی یاکوزا که از کابوکیچو الگو گرفته است، بازی Persona 5 از شهر سانگنجایا در ستاگایا بهعنوان مرجع در ساخت شهر Yongen-Jaya استفاده کرده است که بیشترین جمعیت را بین شهرهای توکیو دارد. شباهت بین شهر یونگن-جایا و شهر سانگنجایا در کوچه پس کوچهها و حتی تابلوها دیده میشود که در بازی یکبهیک بازسازی شدهاند.
مکانهای دیگری نیز با تشابه زیاد در بازی وجود دارند مثل حوضهای ماهیگیری در نزدیکی ایستگاه Ichigaya که جعبههای زرد رنگ زیادی در آنجا قرار دارد و برای نشستن و ماهیگیری از آنها استفاده میشود. قطعا تفاوتهایی نیز در بازی وجود دارند مثلا فروشگاه ۱۰۹Men’s در بازی به ۱۰۵Men’s تغییر پیدا کرده است، اما دقت به جزییات در سرتاسر بازی دیده میشود.

برج سینت میستر در بازی Professor Layton and the Curious Village
بازی Professor Layton and the Curious Village اولین نسخه از سری Professor Layton بود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. در جریان این بازی پروفسور لیتون و دستیارش لوک به St.Mystere سفر میکنند تا معمای سیب طلایی را حل کنند. در بدو ورودشان به شهر با ساختمانی روبهرو میشوند که به ظاهر در حال فروپاشی است. بهگفته صفحه توییتر بازی این سازه از برجی در نزدیکی دفتر تیم توسعه در فوکوئوکا الهام گرفته شده که قبلا از آن بهعنوان معدن زغال سنگ استفاده میکردند.
این ساختمان به برج Shime Coal Mine معروف است و با Anti-Zombie Fortress meme شهرت پیدا کرد. ساختمان Shime Coal Mine به اندازهی نسخه درون بازی تخیلی نیست اما بدنهی پوشانده شده از خزه و ساختار پیچدرپیچ برج Shime این دو ساختمان را به یکدیگر مشابه میکند.


شهر هایرول در بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Hidemaro Fujibayashi کارگردان بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild در مصاحبه خود با مجله The Verge گفته بود شهر Hyrule در بازی براساس شهر Kyoto در ژاپن ساخته شده که در مراحل ساخت از نقشه کیوتو بهعنوان الگو استفاده میکردند. همچنین هیدمارو فوجیبایاشی گفت:
تصور میکردم که برای رفتن از نقطه A به نقطه B (در کیوتو) این مقدار زمان میبرد، حال این فاصله را چگونه در بازی ایجاد کنم؟ با این روش دنیای بازی Breath of the Wild را نقشهبرداری کردیم.
کارگردان هنری Satoru Takizawa نیز پیش از این به تاثیر نقاط مختلف کیوتو اشاره کرد که چگونه در ساختن نقاط کلیدی در بازی کمک کردهاند. Satoru Takizawa در صحبتهای خود گفت:
(کیوتو) معابد و عبادتگاههای زیادی در اختیار ما گذاشته است. اگر بخواهم از یک معبد به نقطه دیگری سفر کنم، مدت زمان مشخصی صرف آن میشود، این موضوع تجسم آنکه چگونه نقاط را در نقشه پراکنده کنیم بسیار آسان کرده است.
همچنین به این امر باید توجه کرد که ساختمان اصلی نینتندو در کیوتو واقع است که فاصلههای موجود در دنیای واقعی و اجرای آنها در بازی را برای تیم سازنده آسانتر میکند.


منطقه اروپای شرقی در بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
اکت سوم بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots در اروپای شرقی اتفاق میافتد که سالید اسنیک با بیگ ماما قرار میگذارند تا بدن بیگ باس را پیدا کنند. این مرحله طرح کلی خود را از شهر پراگ در جمهوری چک الگو برداشته است، برای مثال ایستگاه قطار درون بازی بازسازی ایستگاه مرکزی شهر پراگ و دریاچه Volta الهام گرفته از دریاچه Vltava است.
همچنین پلی که در آن صحنه موتور سواری اتفاق میافتد با Charles Bridge یکسان بوده و کوچههای باریک و ساختمانهای اطراف در ظاهر بسیار مشابه هستند.


کشور کیرات در بازی Far Cry 4
از زمان معرفی بازی فار کرای ۴ یوبیسافت مشخص کرد که Kyrat کشوری ساختگی در هیمالیا و براساس جغرافیای کشور نپال است که تشابه آن در کوههای پوشیده شده از برف در بازی مشخص میشود. به غیر از نپال سازندگان بازی فار کرای ۴ از اقلیم هند و تبت نیز در بازی استفاده کردهاند، الگو برداری از هند در جایگاه جغرافیایی Kyrat که در شمال Patna قرار گرفته دیده میشود. اما اسم Kyrat از نام Kirata گرفته شده است که در زبان باستانی Sanskrit (سانسکریت) به کوه نشینان گفته میشد که در بازی به اهالی هیمالیا اشاره میکند.

شهر کاموروچو در سری Yakuza
کسانی که سری بازی یاکوزا را بازی کرده باشند متوجه میشوند که شهر Kamurocho به قدری جزئیات دارد که امکان ساختگی بودن آن ممکن نیست. شهر کاموروچو براساس شهر کابوکیچو در Shinjuku یکی از مناطق توکیو ساخته شده است.
بازیکنان با مقایسه دو شهر متوجه میشوند که تابلوهای تبلیغاتی و بعضی از مغازههای مشهور مثل Don Quijote یکبهیک در بازی بازسازی شدهاند هر چند سینماهای Toho و هتل Gracery با تندیس گودزیلا در بازی دیده نمیشوند اما Golden Gai (در بازی Champion District) بازسازی شده و محل تفریحهای شبانه است.

منطقه میستیک روینز در بازی Sonic Adventure
Mystic Ruins در بازی سونیک ادونچر مکان بزرگی برای ماجراجویی است، اما بهعنوان نوعی مرکز برای اتصال به دیگر مکانها همچون Angel Island و Lost World نیز عمل میکند. سازندگان بازی سونیک ادونچر برای بهتر به نمایش کشاندن تمدن باستانی به شهرهای تیکال، شبهجزیره یوکاتان، شهر کوسکو و شهر ماچو پیچو سفر کردند. عکسهایی که تیم توسعه در سفر خود به این شهرها گرفتند در فایلهای تصویری بازی به کار گرفته شدهاند که به بازی سونیک ادونچر جلوهای واقع گرانه داده است.


شهر آرکیدیا بی در سری بازی Life is Strange
دو بازی Life is Strange و Life is Strange: Before the Storm در شهری آرام ولی پر از رمزوراز به نام Arcadia Bay اتفاق میافتند. الهام در ساخت شهر آرکیدیا بی از منطقه تیلاموک بی در قسمت Pacific Northwest آمریکا گرفته شده که شهر گریبلدی در ایالت اورگن مرجع اصلی آن بوده است. مکانهایی همچون بندرگاه، ساحل و آسیاب در گریبلدی داخل بازی بازسازی شدهاند، اما همانطور که از Blackwell Academy مشخص است این بازسازی یکبهیک نیست.