مایکروسافت قصد ریسک پذیری در مجموعههای Forza, Halo و Minecraft را دارد.یکی از بزرگترین مشکلات شرکت مایکروسافت در زمینهی بازیهای فرست پارتی این است که اگرچه این شرکت دارای بازیهای انحصاری بزرگ و متنوعی است اما مانند دیگر رقبای خود یعنی سونی و نینتندو حاضر به ریسک کردن برای ایجاد تغیرات اساسی در این بازیها نیست.
به عقیدهی بسیاری از افراد همین ریسک نکردن و ساخته شدن بازیها با همان فرمول قدیمی باعث شده است کهاین بازیها پس از انتشار چند نسخه، یکنواخت و تکراری بهنظر برسند.
اما بهنظر میرسد مایکروسافت بالاخره تصمیم به تغیر نگرش خود در این زمینه گرفته است چراکه آقای مت بوتی (Matt Booty) رئیس جدید بخش بازیهای فرست پارتی مایکروسافت در مصاحبه با MCVUK تائید کردهاند که مایکروسافت میخواهد نحوهی جدیدی در رابطه با بازیهای انحصاری مهم خود در پیش بگیرد اما باید این کار را با احتیاط انجام دهد:
ما بسیار خوششانس هستیم که عناوین بزرگ متعددی در اختیار داریم. هنگامی که شما دربارهی Minecraft, Halo و Forza فکر میکنید، هرکدام از آنها دارای شالودهای بیش از ده یا حداقل نزدیک ده ساله هستند.
ما نیاز داریم که این عناوین را گسترش دهیم تا بتوانیم از آنها به عنوان پایگاه خانگی خود استفاده کنیم. همین به ما اجازه میدهد که نحوهی برخورد با آنها را عوض کنیم و کمی دربارهشان ریسک کنیم.
دربارهی بازیهایی به بزرگی آنها، بازیهایی به عنوان سرویسِهای درحال پیشرفت . . . این که به سرعت تغیر کنیم و در تلاش برای دنبال کردن مسیرهایی باشیم که ممکن است در عرض یک سال اتفاق بیافتند کار دشواری است.
در شرایط کسب و کار یک سال میتواند بسیار طولانی باشد، اما این روزها مدت زمان توسعهی بازیها میتواند سه الی چهار سال طول بکشد و این چیزی است که باید در مورد آن فکر کنیم. ما باید شرطهای استراتژیک بلند مدت خود دربارهی چرخهی توسعهی بازیها و چیزهایی که بازیبازانمان دوست دارند انجام دهند را بهدست آوریم. این ما را برای موفقیت آماده خواهد کرد.
سخنان آقای بوتی امیدوار کننده بهنظر میرسند چراکه دقیقاً چیزی است که بسیاری از هواداران پلتفرم ایکسباکس مدتها است انتظار آن را میکشند، اما از طرفی دیگر افرادی هستند که موافق به تغیر نیستند و ترجیح میدهند بازیهای مورد علاقهشان مانند قبل توسعه یابند و به ریشههای خود پایبند باشند، این دقیقاً مانند بحثهایی است که میان هواداران بازی God of War دربارهی تغیرات اساسی این بازی بهوجود آمده است.
به هر صورت بازیهای بسیاری در طول تاریخِ این صنعت نشان دادهاند که با ریسک پذیری و تغیرات درست و هوشمندانه میتوانند به چیزی فراتر از حد انتظار و حتی عنوانی انقلابی تبدیل شوند.